Divočina pod kapotou. Prohnali jsme elegantní BMW na okruhu nedaleko New Yorku

Autor: Eva Srpová
Datum: 24. 1. 2020
Foto: archiv BMW

Elegantní SUV ze stáje BMW dostala zcela nové motory s výkony supersportu. Mají sexy zvuk a děsivé zrychlení.

U krajnice leží bezvládné tělo. Mezi černými chlupy lze po chvíli očima identifikovat medvědí hlavu. Nešťastník s pick-upem značky Ford s rozbitým nárazníkem stojí nad zvířetem a kamsi telefonuje. Jen o pár metrů a minut později nám přes cestu přeběhnou srny, a když je vystřídá liška, zvěř přestávám počítat. Vítejte ve státě New York, jen pár desítek kilometrů od hlučné metropole, která nikdy nespí a kde se pod obřími mrakodrapy proplétají pětiproudé silniční tepny.

Při cestě z Manhattanu směrem do vnitrozemí je příroda nečekaně bohatá, míjíme lesy a porostlé zvlněné kopce. Zničehonic se u cest objeví posečený palouk a na něm typické, trochu skromně působící dřevěné domy s terasou. A samozřejmě s americkou vlajkou, se kterou si pohrává teplý letní vítr. Je až s podivem, kde všude ji místní dokážou pověsit a v jak obřích rozměrech ji nechávají vlát nad svým majetkem.

Silnice na venkově jsou docela opuštěné a to láká pořádně šlápnout na plyn. Naše auto se během chvilky rozjede na rychlosti daleko za místními limity. Konkrétně sprint z nuly na 100 km/h zvládne za 4,1 sekundy a omezovač rychlosti je posunutý až na 280 km/h. Nesedíme přitom v žádném sportovním kupé nebo polozávodním stroji, ale v bílém elegantním bavorském SUV jménem X3 M Competition, které se ale vyrábí v americkém Spartanburgu. Američané totiž modely X od BMW milují.

Německá automobilka letos na podzim začíná prodávat nejsportovnější verze modelů X3 a jeho derivátu X4, který má sice stejný základ, ale vizuálně se liší ostře zkosenou zádí. Jde o obdobný vztah jako u X5 a X6.

Pod kapotami nové X3 M a X4 M se usadil zcela nový motor. A ne ledajaký, jde o aktuálně nejsilnější třílitrový benzinový šestiválec v historii automobilky. A je to také motor, který se napřesrok nastěhuje do plánované M3, ikonického sportovního sedanu, který se vyrábí po několik generací už od roku 1986.

Nejsportovnější varianty X3 a X4 ale nebudou masově prodávané, jde o zboží jen pro ty, kteří přesně vědí, co získávají. SUV s výjimečným motorem, jehož vývoj trval skoro pět let. Poutavě o něm umí vyprávět hlavní konstruktér, kterým se v automobilové hantýrce říká „otec motoru“, Wolfgang Byerl. „Hlavně jsme chtěli, aby motor měl co největší chuť do otáček. A nebudu zastírat, že jsme mu chtěli dát ještě větší charakter. Krásnější, sexy zvuk,“ říká německý vývojář. Konkurenční automobilky už totiž svá nejsportovnější SUV mají, třeba Alfa Romeo Stelvio QV vyniká nad ostatními naprosto fenomenálním šestiválcem, který vyvíjel konstruktér léta pracující ve Ferrari, a je to znát. Málokteré auto této kategorie má tak přitažlivý zvuk a je radost ho řídit.

Nový šestiválec je unikátní i tím, že využívá komponent vyrobený na 3D tiskárně. „Vytiskli jsme jádro hlavy, protože z kovového materiálu by tak precizní věc nikdy vyrobit nešla. Jde o desku se složitými geometrickými tvary. Tento prvek výrazně snížil hmotnost agregátu a pomáhá vylepšit systém chlazení,“ doplňuje Wolfgang Byerl.

Pokoušet brutální akceleraci na běžných amerických silnicích se nevyplácí, těsně před námi zrovna projel policejní Chevrolet s radarem. BMW má ale naštěstí řešení, jak si legálně vyzkoušet, co všechno jejich sportovní novinka umí. Míříme na závodní okruh.

Milionový klub

Zdejší region jménem Catskill Mountains kdysi býval vyhledávaným dovolenkovým rájem. Mimochodem právě v okolí vesnice Monticello, kde kdysi stálo několik set hotelů, se odehrával příběh slavného filmu Hříšný tanec s Patrickem Swayzem a Jennifer Greyovou. V hotelech jménem Concord a Nevele trávila filmová Baby s rodinou dovolenou a právě tam se bezhlavě zamilovala do tanečníka Johnnyho.

Nedaleko Monticella se nachází závodní trať. Abyste se po ní mohli prohánět ve svém sporťáku, musíte se přihlásit do Monticello Motor Clubu a stát se VIP klientem. Běžný fanoušek sportovních aut se tu jen tak nesveze, jízdy pro veřejnost, na které se vždy těší amatérští závodníci na mnoha evropských okruzích, také nepořádají. Když ovšem chcete být členem klubu a jezdit neomezeně, musíte zaplatit dvoumilionový vstupní poplatek a pak ještě ročně poslat na účet 300 tisíc korun. Své závodní stroje tu můžete nechat garážovat a k osobnímu transportu využívat nedaleké soukromé letiště, ze kterého doprava do Monticella zabere jen pár desítek minut. Z newyorských běžných letišť to sem totiž trvá déle, tak proč ztrácet čas.

Trať má zhruba šest kilometrů a tvoří ji osmnáct zatáček. Přesedáme z X3 M do SUV-kupé X4 M Competition s výkonem 510 koní. Stojíme na trati, hned za prvním, sytě červeným strojem X4 M, ve kterém sedí Lucas − profesionální závodní řidič, který tráví pracovní dobu honěním bavoráků po okruzích na celém světě. Očima běžných smrtelníků práce snů. Abychom si schopnosti auta maximálně užili, ve „vláčku“ za ním jezdí vždy jen dvě auta. Takový luxus není při okruhových skupinových jízdách obvyklý. „Po zahřívacím kole stiskněte červené tlačítko M1 na volantu a dejte si dvě kola ve sportovním režimu. A pak, jako bonus, se pojede nejostřejší kolo v módu M2,“ dává nám pokyny do vysílačky.

Rudé přepínače na volantu je možné konfigurovat podle přání řidiče, nastaví veškeré vlastnosti vozu od chování motoru, převodovky, tlumení, kontroly trakce a stabilizace. Běžné SUV by se tu hodně trápilo, X4 M Competition to ale zvládá skvěle. Má přesné řízení a extrémně stabilní podvozek na okruhu. Tančí na trati snad ještě lépe než Johnny s Baby při závěrečné písni Time of My Life, jen k žádné piruetě v zatáčkách naštěstí nedojde.

Kdyby člověk mohl řídit poslepu a vyvozovat jen z chování auta, těžko by odhadl, že jede v dvoutunovém a přes 1,6 metru vysokém SUV. Má snad jen jedinou vadu na kráse. Aby auto zvládalo tak brutální výkony, dostalo tvrdší podvozek a na nerovnostech se trochu trápí. Nelze mít zkrátka všechno, tedy výkony supersportu i komfort zároveň, alespoň u sportovního SUV ne.

Vedle výjimečného chování na závodním okruhu má vůz i špičkově sestavenou kabinu, dobře se v něm sedí, veškeré komfortní prvky včetně multimédií fungují bezchybně. I ty černé prvky na exteriéru a zrcátka s uchy mu sluší. Ale jestli je lepší než Alfa? Těžko říci, pokud není možné přesednout z jednoho auta do druhého. Pravděpodobně je to ale nejcharakternější SUV od značky BMW.

BOX:

BMW X4 M

Motor: řadový 6válec, objem 2993 cm³, 2x turbo

Výkon: 353 kW při 6250 ot./min

Točivý moment: 600 Nm při 2600–5600 ot./min.

Zrychlení 0–100 km/h: 4,2 s

Nejvyšší rychlost: 250/280 km/h (el. omezena)

Cena od: 2 449 200 Kč