Dvojité vidění. Designér brýlí Blake Kuwahara spojuje moderní a klasické

Autor: Thea Kučerová
Datum: 4. 10. 2019
Foto: archiv Blakea Kuwahary

Svěží kalifornský vítr v optickém průmyslu, i tak lze označit designéra brýlí Blakea Kuwaharu.

Na začátku byla stolička. Starožitný kousek pocházející z Číny, zapuštěný do kostky plexiskla. Známé a tradiční uvnitř, moderní a minimalistické navenek. Dva rozdílné pohledy na estetiku v jednom díle. „Ten koncept mi přišel brilantní a inspiroval vznik mé kolekce,“ vysvětluje tvůrce stejnojmenné značky Blake Kuwahara po telefonu. „Baví mě ta dualita. Já i mnoho mých přátel, kteří jsou fotografové, designéři, architekti, jsme ve své profesi velmi kreativní, ale stejně tak musíme být i obchodníci. Proto jsem chtěl vytvořit brýle, které budou umělecky zajímavé, a přesto nositelné.“ Je brzký večer, já sedím v redakci v Karlíně, Blake právě snídá ve slunné Kalifornii. Dnes konkrétně v Sausalitu, malebném městečku ležícím přímo naproti San Francisku, na opačné straně Golden Gate Bridge. Kuwahara běžně pendluje mezi Sausalitem a Los Angeles, kde sídlí jeho kreativní agentura Focus Group West a odehrává se tam většina jeho pracovních povinností. Týden v klidném zázemí zálivu, týden ve městě andělů a zbylé dny v měsíci na cestách převážně po Evropě a Asii. Původně vystudovaný optometrista debutoval s vlastní kolekcí brýlí během výstavy v Las Vegas v roce 2014. Jeho neotřelý styl, odvaha zkoušet nové postupy a inovovat přitáhly ke Kuwaharovi pozornost (nejen) světových magazínů, nedávno se také objevil v seznamu sta nejdůležitějších lidí optického průmyslu. A to i přesto, že se to všechno mohlo původně vyvrbit úplně jinak.

Touha po svobodě

S doktorátem z optometrie z Kalifornské univerzity v Berkeley v kapse začal Kuwahara pracovat v privátní praxi jako očař a optometrista. Praxe to byla malá, proto mezi jeho povinnost spadala také péče o optický butik a zaměstnance optiky. A právě komunikace s týmem i se zákazníky a různé tvary obrouček nakonec mladému Kuwaharovi začaly připadat přitažlivější než tmavá ordinace a neustávající nával pacientů. „Hledal jsem větší svobodu, nejen v rámci kreativity, ale také pracovního rozvrhu,“ říká Kuwahara. Když se pak po třech letech objevil inzerát do společnosti vyrábějící brýle, která hledala takzvaného trend forecastera neboli prognostika trendů, Kuwahara se jim okamžitě ozval. Nejprve ho rychle odmítli, hledali sice někoho se zkušenostmi z optického průmyslu, ale zároveň uchazeče, který je doma i ve světě módy a trendů. Mladý optometrista je příliš nezaujal. Kuwahara ale v duchu pravého amerického snu vytrval a na firmu tak dlouho naléhal, až ho přece jen pozvali na pohovor. Nakonec se jim zalíbil natolik, že mu místo juniorní pozice prognostika nabídli místo kreativního ředitele. „Neměl jsem s tím žádné zkušenosti, ale měl jsem štěstí. Z majitele firmy se stal můj mentor a mimochodem dodnes i můj přítel. Řekl, že mě naučí všechny technické dovednosti k navrhování brýlí. To, co mě naučit nemůže, je smysl pro barvy, styl a proporce, s tím se musí člověk narodit. Ale že cítí, že to ve mně je,“ popisuje začátek své kariéry Kuwahara. „Nejlepší rada, kterou jsem od něj dostal, byla: Úspěch znamená mít víc vítězů než poražených. Ne každý design se prodává dobře, takhle to prostě nefunguje. Díky tomu jsem se necítil pod takovým tlakem.“ Jeho příběh však není zas tak neuvěřitelný, Kuwahara přidává i další vysvětlení: „Tehdy a téměř ani dnes neexistují žádné studijní programy, kde můžete vystudovat design brýlí. Žádná standardní cesta, jak se k této profesi dostat, tedy neexistuje, proto se k tomu většina lidí dostala právě pomocí mentora nebo metodou pokus-omyl. Je to divné, protože když chcete studovat módní design nebo navrhovat boty, existuje celá řada institucí, kde se naučíte vše od řemesla až po specifika průmyslu. Optický průmysl však tuhle disciplínu ještě nerozvinul.“

Kuwahara byl pak po dlouhé roky kreativním ředitelem několika dalších společností, než se před deseti lety rozhodl postavit se na vlastní nohy. Založil kolektiv designérů, kreativní agenturu Focus Group West, a rozhodl se zavést integraci, která v tomto oboru není příliš běžná. Najal další optické návrháře, grafické designéry, architekty, PR manažery a projektové manažery a společně nabízejí komplexní služby pro jakýkoli subjekt v oboru. Kromě samotného navrhování obrouček vytvářejí koncepty, produktové i marketingové strategie pro nové značky, navrhují loga i názvy a specializují se také na celé optiky. Od regálů po zrcadla, pod opaskem mají už dvacet pět různých butiků s brýlemi. „Vývoj produktu, marketing a prodej jsou často úplně samostatné jednotky. Jedna ruka neví, co dělá druhá. Můj záměr byl všechny části propojit,“ vysvětluje Kuwahara. O úspěchu studia vypovídá široká škála zákazníků − od společnosti Luxottica, největšího výrobce brýlí na světě, po továrny. Těm pomáhá kreativní studio třeba s barevnými trendy.

Dvouhra siluet

Svůj osobní sen o řadě brýlí si Kuwahara paradoxně splnil teprve, když ho jeden z klientů požádal o navrhnutí kolekce. V té době už mu myšlenka na tu vlastní pár měsíců ležela v hlavě, a tak byl k zákazníkovi upřímný: rád bych, ale chci se vrhnout na tu svoji, která by ovšem konkurovala té vaší. A klient dostal nápad. „Nakonec se stal partnerem mojí kolekce pod značkou Blake Kuwahara. Vývoj a produkce brýlí jsou velmi drahé, potřebujete velký kapitál. Oni ale měli už vybudovanou infrastrukturu, a tak jsme spojili síly.“

Jedinečný vzhled získaly brýle hlavně díky inovativnímu použití dvou siluet. „Vzali jsme dva druhy obrouček a sfúzovali je. Vnitřní obroučky mají většinou plnou barvu a klasičtější tvar, zatímco vnější jsou průsvitné a odvážnější. Díváte-li se z dálky, vidíte jen ty první, ale když se přiblížíte, všimnete si modernějšího tvaru.“ Vyladit celý proces, který předchází dvěma dokonale propojeným rámům bez mezer a švů, se však ukázalo jako oříšek. Zásadní bylo třeba vyrovnat odlišné pnutí a smršťování obou dílů, čemuž předcházelo mnoho složitých propočtů. Samotná technologie laminace zabere dva měsíce, pak přichází na řadu řezání a leštění. Při vytváření pantů se Kuwahara inspiroval nábytkem − stěžejky stranic jsou zkosené do 45 stupňů tak, aby přechod mezi brýlemi a stranicemi nebyl vidět. „Dnes se lidé od rychlé módy a masové výroby zase vracejí ke kvalitnímu řemeslu a to se nejlépe pozná na detailech. Hodně pozornosti věnuji nejen tomu, jak brýle vypadají, ale co cítíte v ruce, když se jich dotýkáte,“ podotýká. „Nechtěl jsem jen navrhovat další brýle. Chtěl jsem vytvořit něco, na co můžu být hrdý. Je jednoduché vytvořit bláznivý tvar jen proto, aby se lišil, ale otázka zní, jak to pak bude vypadat na obličeji. Například zásadním problémem Google Glass bylo, že vypadaly příliš podivně a vůbec nebyly přirozené. Byl to jakýsi aparát, který si nasadíte a vypadáte v něm jako robot.“

Všechny obroučky z kolekce Blake Kuwahara nesou jména známých architektů. Designér tak vzdává hold oboru, který ho velmi fascinuje a se kterým má podle něj navrhování brýlí mnoho společného. „Jako architekt musíte dbát na velmi praktické aspekty, plánování prostoru, stavební předpisy, ale hlavně na funkci. U brýlí je to podobné − nestačí, aby hezky vypadaly, musí být funkční. A teď to nemyslím jen tak, že přes ně dobře vidíte. Ale že vám sedí na obličeji, nikde netlačí. Když máte nádherné boty, ale nemůžete v nich chodit, na co vám jsou? Stejné je to u brýlí a ty máte navíc na očích každý den od probuzení až po dobu, kdy jdete spát.“ Jedním z Kuwaharových nejoblíbenějších architektů je minimalista John Pawson. „V jeho interiérech musí být všechno absolutně precizní, žádné viditelné mezery nebo spáry. Všechno musí naprosto přesně lícovat.“

Jak se dělá bestseller

Sám Kuwahara nosí obroučky nesoucí jméno Chambers Crystal, pojmenované podle Williama Chamberse, který v 18. století navrhl třeba londýnský Somerset House. „Mám je rád, protože vlastně vznikly jako chyba. Chtěl jsem zkusit udělat úplný opak toho, co jsme dělali předtím, a místo průsvitného vnějšího rámu jsem nechal udělat průsvitný ten vnitřní. Vypadalo to zvláštně, jinak, tak jsem si je nechal pro sebe. Do prodeje jsem je dávat nechtěl, přišly mi příliš jednoduché,“ vypráví. Jeho obchodního partnera však nadchly a naléhal tak dlouho, až designér překonal prvotní nervozitu a do kolekce je zařadil. Rozhodnutí se vyplatilo, Chambers jsou jedním z bestsellerů značky, a dokonce by se daly považovat za Kuwaharův ikonický kousek. „Přestože vypadají tak jednoduše, je to jeden z nejtěžších modelů na výrobu. Na křišťálově průhledné a sytě černé jde vidět každá chyba, třeba vzduchové bubliny.“

Pro brýle od Blakea Kuwahary si chodí teenageři, stejně jako senioři. Všechny však spojuje touha po něčem jedinečném, přesto ne křiklavém. „Jeden z našich zákazníků to vyjádřil podle mě velmi trefně: ,Nechci vypadat, že vlastním galerii, chci vypadat tak, že do ní jednou za čas rád zajdu.‘ Jiný mi zase řekl: ,Vaše obroučky a člověk, který je nosí, vstupují do místnosti zároveň.‘ A to je přesně můj záměr. Chci, aby moje brýle obohatily vaši osobnost, ne aby ji zastínily nebo nahradily, aby se z nich stala maska.“

Kuwahara skvěle ztělesňuje dualitu lidského charakteru. Kreativní vizionář, který se nebojí experimentovat a nelpí na zavedených pořádcích, přesto s analytickým mozkem a smyslem pro správné plánování a načasování. I přes oceán z něj sálá přirozená autorita, ale i pokora. Rád se učí nové věci. „Baví mě teď hlavně spolupráce s jinými návrháři, klidně i z jiného oboru. Zrovna včera jsem mluvil s průmyslovou designérkou, které dělá produkty do domovů − nábytek, osvětlení, nádobí… chceme spolu vytvořit nějaký objekt. Navrhování brýlí je velmi limitující, pracovat můžete jen s tvarem, nosníkem, stranicemi. Je to velmi malá plocha. Proto je pro mě vzrušující se jednou za čas podílet na něčem zcela jiném.“ Velkou hybnou silou v Kuwaharově životě je jeho babička. Letos oslavila 103 let, procestovala celý svět a nikdy nepřestala tvořit. „Je velmi talentovaná, maluje, vyrábí šperky, keramiku, navrhuje nábytek. Pracuje se všemi médii a je pro mě obrovskou inspirací.“ Pokud má i Kuwahara v genech dlouhověkost, máme se rozhodně na co těšit.

Kde je najdete u nás?

V Česku seženete brýle od značky Blake Kuwahara v ŽILKA OPTIK STUDIO. „Blakea jsem objevil na veletrhu v Paříži a jeho příběh mě velmi oslovil. Jeho rukopis mi něčím připomněl našeho zákazníka a kamaráda Aleše Najbrta, kterého jsem si dokázal v brýlích Kuwahara hned představit,“ říká majitel a optik Filip Žilka. „Blake také miluje Prahu a už od začátku naší spolupráce jsme plánovali jeho návštěvu. A tento podzim ho tady konečně uvítáme.“