Jak studenti proměnili zubní pastu či kartáček v umění. A nakročili na cestu k úspěchu

Autor: Ondřej Novotný
Datum: 20. 9. 2019
Foto: BoysPlayNice

Matěj Janský má zvyk jako mnozí − při čištění zubů vyráží mimo koupelnu, a tak se mu často stane, že se umaže pastou. „Musím se pak převléct a kazí mi to radost z uvolněného čištění za pohybu,“ popisuje. Je studentem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze a se svými spolužáky z Ateliéru D2 (Design interiéru a nábytku) se letos v březnu zapojil do prvního ostrého ročníku soutěže Art of Swissdent. Byla to jedinečná výzva: málo času, široké zadání, jasný cíl. A lákavá odměna, která může neznámým umělcům otevřít dveře k úspěchu.

Úkolem soutěže bylo kreativně zpracovat téma zubů či zubní hygieny. Matěj přemýšlel, jak ten nenáviděný flek od pasty obrátit v něco zajímavého. Jak z něj udělat přednost. A tak navrhl svetr, na němž už skvrna je. Porotu zaujal natolik, že se umístil na třetím místě.

Druhý skončil Cyril Dunděra s empírovou bustou, která kouzelným způsobem kombinuje antické umění a současnost, neboť v ústech svírá zubní kartáček. Nejvíce bodů a první místo získal Adam Štok, který navrhl stoličku. Tedy klasický kus nábytku a nejvíce kazivý zub zároveň. Aby ho povýšil na umění, vložil do něj zlatou plombu. Tím si vysloužil obdiv poroty složené ze dvou zástupců firmy Profimed, která v Česku Swissdent distribuuje, a tří porotců přímo z UMPRUM.

Jaké bylo rozhodování? Na to se mířím zeptat přímo na akademickou půdu, kde čekají pedagogové a ocenění studenti. V ateliéru s velkým otevřeným oknem a krásným výhledem na Pražský hrad. Rychle otřou zaprášený stůl, přinesou židle, vodu a slova se ujme Vladimír Žák, který spolu se svým kolegou Romanem Vrtiškou z designérského studia VRTIŠKA • ŽÁK stojí v čele ateliéru. „Některé projekty byly hodně komplikované, daly by se obtížně vystavit nebo používat. Bylo vidět, že studenti o nich přemýšleli, ale nechytalo nás to za srdce.“ To ovšem nebyl případ vítězných děl: „Ta na nás dýchla nějakým emocionálním dojmem. Mají přesah. Charakterizují zadanou myšlenku. A osloví lidi!“

Právě to bylo cílem soutěže. Žádná prvoplánová propagace značky Swissdent, žádný reklamní předmět, ale snaha vytvořit umělecké kusy. „Chtěli jsme dát příležitost k vytvoření díla, kterým studenti mohou prezentovat svůj tvůrčí potenciál a o kterém možná už i nějaký čas přemýšlejí. Jen třeba zatím neměli příležitost, nebo ještě lépe prostředky, aby se do toho pustili. Chtěli jsme se podílet na vzniku něčeho zajímavého a krásného,“ vysvětluje David Ševčík, marketingový a PR ředitel společnosti Profimed. Tomu pomáhá i špičková prezentace, kterou pro vítězná díla připravilo duo BoysPlayNice − Jakub Skokan a Martin Tůma, držitelé ceny Czech Grand Design.

Pravidla soutěže byla nekompromisní: 1. března dostali studenti zadání, 22. března museli odevzdat finální návrh. Výhodou byl prostor pro fantazii − díky mocnému zadavateli v zádech nemuseli studenti krotit své představy, ať už byly jakkoliv náročné finančně či materiálně. Příspěvků do soutěže se nakonec sešlo dvacet, přičemž ten vítězný se zrodil ve Štokově hlavě pouhé dva dny před deadlinem. Tak dlouho si prý četl zadání, až ho napadlo vytvořit zaplombovanou stoličku.

Oceněním pro úspěšné celý projekt nekončí, naopak. Nesoutěžilo se totiž jen o umístění, ale i o cennou odměnu. Vítězné projekty budou mít svůj vlastní stánek na Designbloku (i ten si navrhují studenti sami), což je jedinečná šance, jak dát o sobě vědět. „I když je někdo hodně šikovný, nemusí se na žádnou výstavu dostat,“ upozorňuje asistent ateliéru Petr Hák.

S tím bojují i starší umělci, natožpak studující dvacátníci. Jak říká jeden z oceněných Cyril Dunděra: „Jsme strašně mladí, nemáme ostré lokty, které jsou na prezentování potřeba. Takhle to někdo udělá za nás.“ Vzácnou šanci na zviditelnění tedy dostanou, ale jak sám upozorňuje finalista Matěj Janský, je potřeba neustále vršit úspěchy na hromadu, které si pak už nelze nevšimnout. Jeho recept je jednoduchý: odpovídat na všechny nabídky ano, neboť každá aktivita generuje další seznámení a nové šance. Tudy podle něj může vést cesta k úspěchu ve vysoce konkurenčním prostředí.

„Nejsme ČVUT, kde se do prváku berou masy. Nás je v ateliéru dvacet, tak by se dalo čekat, že všichni budou mít úspěch. Ale není to tak. Jsou lidé, kteří mají titul před jménem a v uvozovkách rozvážejí pizzu,“ tvrdí vedoucí ateliéru Žák. „Je potřeba být ve správný čas na správném místě, využít dobrý nápad a držet šanci pod krkem. Mít píli, pokoru a štěstí. Takový koktejl vás dovede k dělání toho, co vás baví,“ dodává. Kdo ví, třeba bude na začátku jedné takové cesty i flek od zubní pasty na svetru…

jarvis_5ba8daa7498eeeee3f28a31c.jpeg

Soutěž Art of Swissdent ukázala, že i zubní kartáčky či pasta se mohou stát uměním, pokud si s nimi vyhrají studenti UMPRUM.

jarvis_5ba8daa8498eeeee3f28a320.jpeg

Soutěž Art of Swissdent ukázala, že i zubní kartáčky či pasta se mohou stát uměním, pokud si s nimi vyhrají studenti UMPRUM.