Jako poslat fotografa časem. Česká firma Automobilist vytváří dokonalé záběry z historie

Autor: Ondřej Novotný
Datum: 28. 2. 2020
Foto: archiv Automobilist

Kus historie v jednom dokonalém záběru. Česká firma Automobilist zachycuje ikonické momenty ze světa motosportu a vytváří z nich obrazy, které si budete chtít pověsit na zeď.

Do cíle zbývalo osm kol. Vyhrát mohl kdokoliv z nich, Stewart, Hill, Rindt, Beloise či McLaren. Byl rok 1969 a na okruhu v Monze právě probíhala nelítostná bitva. Jezdci formule 1 se předjížděli v rychlostech kolem 230 kilometrů za hodinu, vedení se přelévalo a v sázce toho bylo hodně − titul mistra světa i Pohár konstruktérů. Hill musel kvůli chybě v 64. kole odstoupit, zbylí čtyři se pořád drželi těsně vedle sebe. Rindt se v posledním kole na chvilku prosmýkl do vedení, pak se ale před něj dostal Jackie Stewart. Kvarteto sprintovalo do cíle a nakonec opravdu slavil Stewart! O osm setin porazil Rindta, Beltoise ztrácel 17 a McLaren 19 setin. „Létající Skot“ si díky tomuto momentu zajistil titul i pohár pro svůj tým Matra-Ford.

Ten moment vešel do historie a dodnes zůstává nejtěsnějším dojezdem čtyř jezdců v celé historii Velkých cen. Dlouho ho ale připomínaly jen černobílé fotografie a nekvalitní videozáznamy, více zkrátka tehdy technika nedokázala. Nyní však už ano.

Projekt Automobilist se ponořil do padesát let staré historie, zrekonstruoval památnou scénu a zachytil ji na krásném fine artu, tedy obrazu, který vzniká spojením fotografie a počítačové grafiky. „Výsledek naší práce je podobný, jako kdybychom poslali fotografa o padesát let v čase zpět s technikou, jakou máme teď k dispozici, aby udělal pár fotek a vrátil se,“ říká Pavel Turek, šéf Automobilistu. Firmy, která svou schopností zachycovat památné momenty historie motosportu uchvátila nejen svět, kde řvou motory a voní benzin.

Vyprávět příběhy

Turkovo jméno vám možná bude v souvislosti s formulí 1 povědomé. Působí u ní od roku 1997, kdy se postupně vypracoval až na jednoho z manažerů McLarenu a zažil jeho vrcholnou éru s Mikou Häkkinenem a Davidem Coulthardem. Poté začal spolupracovat s Red Bullem a v roce 2013 se stal komerčním ředitelem úspěšné série leteckých závodů Red Bull Air Race. O pět let později se k formuli oklikou vrátil, u kořenů projektu Automobilist ale nebyl. U nich stáli zruční grafici Jan Rambousek s Petrem Milerskim.

Rambouska vždy bavily filmové triky a vizuální stránka děl pro něj odjakživa byla na prvním místě. „Obdivoval jsem filmy, které přinesly technicky a vizuálně něco úplně nového,“ říká a není divu, že mezi jeho oblíbené snímky patří třeba Hvězdné války. Po letech v reklamě si dal osobní výzvu: udělat projekt, který technologicky ještě nikdo před ním nesvedl. Nazval ho Silver Arrows a zachytil v něm legendární chvíle ze závodů Stříbrných šípů, tedy vozů Mercedes-Benz a Auto Union, z let 1934 až 1939. Tak, jak to fotografové tehdy nemohli dokázat. Výsledkem bylo dvanáct velkoformátových tisků, které si vyžádaly dva a půl roku práce. Nekonečné hodiny Rambousek, Milerski a jejich tým strávili rešeršemi, pátráním po historických fotografiích, počítačovým modelováním i přetvořením některých scén do současnosti za pomoci komparzistů a dobových kostýmů. Cílem byla stoprocentní historická akurátnost. „Jedna z hlavních výzev byla dělat to ve vysokém detailu a vysokém rozlišení,“ popisuje Rambousek.

Projekt měl úspěch a rychle vzbudil rozruch. Jeho tvůrce pozvali i na Festival of Speed v Goodwoodu nebo do kalifornského Pebble Beach na tradiční motoristické akce. A přicházely další nápady a zakázky. V kolekci Bugatti zachytili Elišku Junkovou, nejrychlejší automobilovou závodnici dvacátých let, a vizuál stvořili třeba k 75. výročí bitvy o Británii. Shodou náhod se poté zapojil i Turek.

Jednoho dne před třemi lety byl na večeři v Los Angeles, když jej oslovil spolustolující a řekl mu o projektu, který by ho prý mohl zajímat. Měl pravdu. „Bylo to propojené s motorismem, s lidmi, vypráví to příběhy. Ty produkty se mi moc líbily, byly minimalistické, čisté, kvalitní,“ vzpomíná Turek. Dohodl si s Rambouskem několik schůzek a oba zjistili, že by si vzájemně mohli pomoci. Podnikavý Turek, který se dlouhodobě věnoval několika projektům, postupně své aktivity omezoval a začal se plně soustřeďovat na novou výzvu. Stal se šéfem firmy, která se nyní zve Automobilist.

Sídlí v pražských Holešovicích ve vzdušných kancelářích bývalé truhlárny s neomítnutými stěnami, které pokrývají plakáty a fine arty z vlastní tvorby. Za rok prodá zhruba 20 tisíc produktů, čímž si loni přišla na 20 milionů korun. Ve firmě pracuje 12 lidí, ale brzy jich bude muset být více, aby uspokojili rostoucí poptávku. Příchod Turka, muže s mnoha cennými kontakty, otevřel dveře ke spolupráci s různými značkami i osobnostmi z motoristického světa. Se zveřejňováním jmen je Turek kvůli probíhajícím jednáním opatrný, jde však o přední postavy ze světa formule 1, MotoGP i dalších motoristických soutěží. Z firem jsou to Ferrari, McLaren, Maserati, Mercedes, nadace Ayrtona Senny, nadace Michaela Schumachera Keep Fighting Foundation, Mezinárodní automobilová federace nebo držitel práv a organizátor závodů mistrovství světa formule 1.

Automobilist se prezentuje na prodejních výstavách po celém světě, chystá otevření obchodu v Mnichově a 30. listopadu se zapojí během Velké ceny v Abú Dhabí do aukce v RM Sotheby’s. Dražit se bude fine art zachycující triumf Michaela Schumachera ve Velké ceně Japonska v roce 2000, který mu přinesl první z jeho sedmi titulů.

Historie nebyla černobílá

Každý fine art si žádá obrovské množství práce, tým na něm pracuje asi dva tisíce hodin. Vše začíná poctivou rešerší a tvorbou prvních náčrtků, následuje modelování v počítači podle získaných materiálů, tvorba kulis a někdy i několikadenní focení s následnou postprodukcí. Během procesu jdou tvůrci ve snaze o absolutní přesnost až do maniakálních detailů. Chtějí vědět, jak tehdy prostředí vypadalo, jaké bylo počasí. Ptají se historiků, svědků. Chtějí zachytit každou šmouhu na vozech přesně tak, aby vše sedělo časově s momentem zachyceným na obrazu. Poškodil si Schumacher před cílem závodu část vozidla? Pak obyčejná replika vozu nestačí, je třeba ho vymodelovat i s tímto nedostatkem. Pršelo a formule byly celé zablácené? Musí tomu odpovídat každá kapka bláta. Rambousek si dokonce vyvinul speciální software, který dokáže zachytit auto v pohybu.

Tvorba nejvíce připomíná natáčení filmu − a autoři trefně označují výsledky své práce za hollywoodský snímek v jednom perfektním záběru. Zatím vzniklo čtyřicet fine artů a asi o stovku více plakátů. Jejich cena se pohybuje kolem devíti set korun, u fine artů se ale podle velikosti může vyšplhat od čtyř až po 390 tisíc korun. Těm největším fajnšmekrům umí v Automobilistu připravit i obraz na míru v jakémkoliv rozměru.

Na úspěšně rozjetém nápadu by mohl byznys snadno vzkvétat, Turkovy plány jsou ale ještě ambicióznější. „Nemusíme jen prodávat plakáty a fine arty. Chci, aby byl Automobilist jakýmsi středobodem pro motoristy, kteří do něj mohou přicházet a plnit si tam svá přání,“ říká. Už jako manažer v McLarenu si liboval ve vyprávění příběhů, v přinášení nevšedních zážitků. Přiměl piloty jezdit za polárním kruhem, při parabolickém letu je dostal do stavu beztíže, vymýšlel různá módní focení… A zajímavými obsahy, respektive příběhy, by rád oživil i Automobilist. Namátkou může jít o setkání s piloty, možnost se s nimi pobavit nebo něco zažít. Možností je spousta a závodníci se díky dobrým vztahům myšlence nebrání.

„Vždycky mě lákal nějaký přesah,“ podotýká Turek. „Naše produkty jsou unikátní a limitované. To by mělo platit i pro jiné formy obsahu.“ Ač jde o český projekt, míří spíše na zahraniční publika, kde je popularita motoristických sportů větší. Největší zájem budí Automobilist v USA a Británii − tyto dvě země tvoří takřka polovinu prodejů. Následují Německo, Francie, Itálie, Španělsko, Austrálie či Kanada. V Česku se zájem zvedá jen zvolna.

Jednoho významného tuzemského spojence však Automobilist našel − investoval do něj podnikatel a zakladatel skupiny KKCG Karel Komárek, který nyní drží ve firmě čtvrtinový podíl. „Je to investice do pěkného start-upu, který mě zaujal lidmi, již za ním stojí, nápadem a potenciálem rozvíjet se globálně,“ vysvětluje Komárek. „Mám rád automobilový sport a zakladatele Automobilistu. Pavel Turek i Jan Rambousek jsou šikovní a zkušení lidé, kterým věřím. Do jejich firmy jsem vstoupil především kvůli nim. Automobilist má vše, co má správný projekt mít: myšlenku, příběh, ambice i dobrou exekuci.“

Dobrý nápad navíc nemusí zdaleka skončit jen u návratů ke slavným momentům motoristické historie. Další sporty a vůbec celé dějiny skýtají tisíce příběhů, které by se daly převyprávět moderním způsobem. Vždyť jak se praví v propagačním videu firmy: „Historie se nestala v zrnité černé a bílé a nezaslouží si, aby si ji tak pamatovaly další generace.“ Automobilist se vydal na misi, v níž to zkouší napravit.