Kontroverzní ikona

Autor: Lucie Drdová
Datum: 8. 10. 2019
Foto: Profimedia

Téměř před měsícem padl nový aukční rekord za dílo žijícího umělce. Jednalo se o sochu s názvem Rabbit amerického umělce Jeffa Koonse z roku 1986. Metr vysoký králík s mrkví (foto), který připomíná nafukovací hračku či jakéhosi vetřelce neznámého původu, se vydražil za více než dvě miliardy korun (91,1 milionu dolarů).

jarvis_5cfe2150498e11e9e06abd23.jpeg
Socha s názvem Rabbit amerického umělce Jeffa Koonse z roku 1986

Novou zprávu pochopitelně přinesla všechna světová média a doplnila ji také o řadu rozhořčených komentářů. Víceméně referovala o dražbě ve smyslu, zda je ještě „zdravé“ utratit tak obrovskou sumu za kontroverzního autora a že se jedná o příznak toho, jak je současný trh s uměním odtržený od reality.

To však byl od počátku záměr marketingové kampaně aukčního domu Christie’s. Heslo „vlastněte kontroverzi“, doplněné o umělcova slova, že jeho socha s perfektně hladkým povrchem obsahuje „lunární aspekt, protože odráží své okolí“, koresponduje s dojmem, který divák získá tváří v tvář. Králík působí jako malý válečník, jehož stravují odrazy nás samotných, kteří se na něj díváme.

Na obranu autora vystoupili především umělečtí kritici a novináři, kteří poukazovali na kulturní a historickou relevanci samotného díla a předpokládaný nárůst aukční ceny. Koons získal titul nejdražšího umělce již jednou, když v roce 2013 dosáhl jeho Balloon Dog (Orange) částky 58,4 milionu dolarů (foto). Roberta Smithová, renomovaná novinářka píšící pro New York Times, dokonce svůj článek nadepsala titulkem „Přestaňte nenávidět Jeffa Koonse“. Sochu totiž považuje za dokonalé dílo své doby, tedy poloviny 80. let. Vlastní aukční cenu naopak pojmenovává jako externí symptom současné ekonomické situace, kdy se mnoho bohatých lidí doslova předhání v tom, jak ostentativně utrácet peníze.

jarvis_5cfe2196498ec245736751fe.jpeg
Balloon Dog (Orange) amerického umělce Jeffa Koonse

Podobně o trhu mluví slavný Jerry Saltz. Držitel Pulitzerovy ceny za kritiku říká, že „peníze a umění spolu provozují sex na veřejnosti“. Je důležité si uvědomit, že vysoká cena nemá nic společného s kvalitou. Ne vždy se totiž shodují, a proto se podle jeho slov „nemáme dívat na cenu, když hledáme kvalitu“. Primární je hodnota, přestože trh se často snaží umění redukovat pouze na peníze. Tentokrát je to naprosto příznačné, protože zrovna díla Jeffa Koonse jsou jak žádoucí komoditou, tak bryskním komentářem komodifikace.

Autorka je historička umění a galeristka, www.drdovagallery.com