Místo pro příběhy. Když malé firmy sdílejí regály a přivádějí si zákazníky navzájem

Autor: Thea Kučerová
Datum: 6. 12. 2019
Foto: Everbay.co

Lokální, originální, dotažené do detailu. Vítejte v novém prostoru Shop Up Stories na pražských Vinohradech.

Náušnice ze zlaté kůže od Benu Made, lněné utěrky s autorským potiskem od In August Company nebo dětské oblečení Wild Moon z organické bavlny. Mikropodniků neboli firem, které zaměstnávají méně než deset zaměstnanců, v Česku každým rokem přibývá. Donedávna fungovaly převážně on-line, v několika málo vybraných partnerských buticích nebo na oblíbených designových tržištích pořádaných párkrát do roka. V květnu ale Praha přivítala nový prostor s názvem Shop Up Stories. Jeho cílem je poskytnout prodejní zázemí mladým kreativním podnikatelům, kteří by si kamennou prodejnu v atraktivní lokalitě hlavního města jinak nemohli dovolit.

„Tady si za fixní částku pronajmou poličku, místo na stole nebo štendr a my se postaráme o všechno od logistiky přes in-store komunikaci až po prodej zákazníkovi,“ vysvětluje zakladatel obchodu Hakki Göktas. Pokud pak prodeje překročí určitý objem, poskytovatel se s tvůrcem dohodne na procentuální provizi.

Sdílený prodejní prostor navíc nabízí tvůrcům ještě jednu příjemnou výhodu − takzvaný co-selling a co-marketing, tedy když si značky navzájem přivádí nové zákazníky. Pokud totiž v dnešní době firma nemá dostatečnou zásobu peněz na placenou reklamu, brzy narazí na limity. Na druhou stranu mají značky, které vznikly jako srdcové projekty, často věrné a nadšené zákazníky, specifickou cílovou skupinu, která kromě produktů hledá i příběhy. A tahle skupina ráda objevuje další podobně smýšlející projekty − ať už jde o lokální, udržitelné, k přírodě šetrné nebo esteticky krásné věci. Každá značka tedy těží z toho, že se prodává a komunikuje vedle jiné.

Nejdřív pomáhat, potom prodávat

Vzniku Shop Up Stories předcházelo mnohé. Jejich zakladatel Hakki Göktas pochází z Istanbulu a je zkušeným manažerem i startupistou. Než se s českou manželkou přestěhoval do Prahy, vystudoval byznys a prošel řadou zajímavých pracovních zkušeností. Začal v consultingu pro PricewaterhouseCoopers, pak vedl tým věnující se řízení vztahů se zákazníky v Deloittu. Podnikavá duše a zápal ho ale hnaly k flexibilnější struktuře start-upů.

Zakladatel Hakki Göktas

Stal se ředitelem prvního tureckého internetového vyhledávače, poté CEO společnosti na vývoj aplikací a her přes WAP. Přesvědčil ke společnému podniku oblíbenou službu na rozpoznávání písniček Shazam a spustil ji v Turecku. Založil také první turecký digitální obchod s muzikou a hudební streamovací službu. V Budapešti pak provozoval cestovní společnost, e-shop a on-line platformu na doručování jídla. A právě různé problémy okolo způsobu placení přes internet mu vnukly další podnikatelský nápad. Tak vznikl v roce 2017 Slashpay, platební brána pro obyčejné smrtelníky, která si zakládá na co nejpříjemnějším uživatelském zážitku. „Pamatujete si číslo svého bankovního účtu? Já také ne. Ale pamatujete si svou přezdívku na Instagramu? Ano, protože je to mnohem lidštější. A právě to stačí vašim zákazníkům, aby vám zaplatili,“ vysvětluje Göktas. Aby mohly firmy prodávat přes internet, potřebují platební bránu. A právě tu se rozhodl co nejvíce zjednodušit.

Slashpay je služba původně určená pro britský trh, když se však Göktas přestěhoval do Česka, řekl si, že je to skvělá země pro testování. Dominuje tu stále hotovost, která představuje zhruba 66 procent všech plateb, na rozdíl od Británie, kde se mluví o 24 procentech. Nejdříve navázal spolupráci s Le Marketem, kde mohli zákazníci zaplatit za produkty od všech tvůrců platební kartou u stánku Slashpay. A brzy nato pokračoval s Design Marketem, Mint Marketem, udržitelným minifestivalem Slou Days a vánočním trhem Manifesto.

„Za jeden rok jsme spolupracovali na sedmnácti trzích a udělali přes 12 tisíc transakcí. Nabrali jsme dvě stě osmdesát prodejců. A jeden z nich za mnou přišel s nápadem vytvořit prostor, kde by mohl on i ostatní prodávat své výrobky,“ pokračuje Göktas. Nejdřív se smál, poté mu to začal vrtat hlavou. Na dobré nápady měl totiž vzhledem ke svým pracovním zkušenostem čich. Poptal se u dalších prodejců, poprosil o názor přátele byznysmeny a v prosinci pronajal prostor v Anglické ulici.

„Ohledně značek jsem byl pěkně vybíravý. A pořád jsem. Nakonec jsem oslovil osmnáct značek, které tvoří s filozofií podobné té mojí − dělají věci ručně, ve vysoké kvalitě, udržitelně, z organických materiálů nebo jsou to prostě krásné věci s velkým důrazem na detail. Nikdo neřekl ne. A tak jsme v květnu otevřeli.“ Mezi vybrané patří dokonce dvě značky mladší než tři měsíce − Dřevo a železo, kteří vyrábí bytelné stoly, a organická trička Chill Like a Pro. V Shop Up Stories zaplatíte pouze bezhotovostně, a kdykoliv se nějaký výrobek prodá, tvůrce dostane notifikaci přes mobil. „A může se radovat,“ doplňuje Göktas. Kromě dvaceti až pětadvaceti kurátorsky vybraných značek, které budou vždy vystaveny v prodejně, mohou prý i jiné značky využít přilehlý sklad jako výdejní místo.

Plány do budoucna jsou velkolepé. Příští rok hlavně expandovat do zahraničí a vytvořit prostor, kde mohou značky prodávat napříč Evropou. Kromě toho jim ale třeba také poskytnout zajímavou zpětnou vazbu. Každá návštěva concept storu je už podrobena měření. Díky WeCount, nástroji, která používají i globální firmy jako Sephora, Gap, M&S, Vodafone nebo Lego, může Göktas zjistit, kolik lidí projde denně kolem prodejny, kolik procent z nich vstoupí dovnitř i kde přesně a kolik času v prodejně stráví nejvíce. Mladým tvůrcům tak může poskytnout zajímavý náhled do toho, jak zákazníci reagují na jejich produkty. A postupně je učit, jak být konkurenceschopnějšími i za hranicemi.