Krásné české nádobí. Vybrali jsme šest českých značek, které stojí za pozornost

Autor: Monika Brablecová
Datum: 6. 11. 2019
Foto: archiv značek

Láska k jídlu prochází… nádobím. Vybrali jsme šest českých značek a autorů, jejichž krásné keramické a porcelánové servisy vznikají tradičními hrnčířskými postupy.

Výpečky

Vtisknout beztvaré hmotě nový tvar s inspirací v přírodě bez použití forem a šablon a každým otiskem květiny či prstů dodávat punc originality. Na autorské keramice Terezy Beránkové můžete servírovat nejen výpečky. Jak sama říká, jídlo nejlépe vynikne na krásném nádobí. Osobně má blízko k obojímu. Vystudovala keramiku na škole uměleckého designu a pohybovala se i ve vodách stylingu. S příchodem syna Jáchyma se věnovala svému foodblogu a odtud už to byl jen krůček k původní profesi. “Naposledy jsem zkusila vyměnit porcelán za keramiku a vytvořila jsem trochu rustikálnější kolekci vycházející právě z užití jiného materiálu. Ale základ mé práce zůstává stejný,” podotýká ke svým nejčerstvějším výtvorům.

www.vypecky.cz

In August Company

Srdce z hlíny v srdci Evropy. Keramika zalitá sluncem Itálie či severská tvorba vycházející z Japonska. Vše se prolíná do intuitivní tvorby Karolíny Strykové a Teodorika Menšla, jejichž individuální přístup od prvotního skicování přes zkoušky tvarů v dílně až po finální tvar je znát na každém kousku. “Necháváme hodně věcí náhodě, ale zároveň přesně víme, jaký chceme výsledek, i když někdy jen podvědomě,” tvrdí Teodorik. In August Company spolupracuje s chráněnými dílnami, díky čemuž vznikají unikátní kousky v exkluzivním počtu. Tenhle keramický servis vám při stolování zajisté bude příjemným společníkem.

www.inaugustcompany.com

NALEJTO ceramic design

Nalejte si, třeba do hrníčku od značky, za níž stojí trio českých designérek. Jejich aktuální kolekce Streak spojuje tradiční ruční výrobu s dekoračními technikami osvobozenými od předvídatelnosti a pravidel. Jedná se o netradiční svítidla zdobená barevným dekorem mezi dvěma vrstvami bílého porcelánu, a dekor se tak objeví až po rozsvícení. Technika dekorování a nanášení barvy je v rámci kolekce použita také na mísy. Předchozí kolekce Swallow zase nese příběh dvou navzájem se ovlivňujících materiálů − porcelánu a plastu. “Plast v různých formách pomalu zahaluje historii a zahlcuje svět,” říkají autorky k souboru svých váz, misek a pohárků. Kolekce s poselstvím, netradiční technologie, produkty s příběhem. To vše nalito do porcelánu.

www.nalejto.com

Bílé blaho

Odpolední chvilky zaplněné Blahem. Taková je značka Blanky Hovorkové, jejíž hlavní ambicí je zpříjemňovat lidem chvíle u kávy a čaje a potěšit je právě blahem. “Při tvorbě mi hrníčky projdou několikrát rukama a myslím, že právě ruční práce a tím i jedinečnost každého kusu dělá to kouzlo,” vysvětluje. Od keramického nádobí se autorka přesunula k porcelánovému, jež se více hodí do moderních interiérů. Inspirací jsou jí přírodní tvary, kameny, vejce, dýně, ale i přání a potřeby zákazníků. “Blaho je pocit”, tak si ho vychutnejte třeba z nejnovějších talířů a misek na salát, které se rodí autorce pod rukama.

www.bileblaho.com

Cyril Hančl

Neopakovatelnost okamžiku vtisknutá do každé vteřiny stejně jako do každého kousku keramického nádobí. Talíře, konvice, vázy i džbány tak v sobě skrývají jedinečný okamžik. “Každý kus tvořím na kruhu, takzvaně z volné ruky, nepoužívám formy ani šablony a rád se nechávám překvapit, jak nakonec dopadne výpal,” popisuje Hančl mistrovské dílo náhody. Přesto si vždy potrpí na vysokou užitnou i estetickou hodnotu konečného výtvoru. Sám sobě je největším kritikem, své nádobí používá, a i proto vyžaduje tu nejvyšší kvalitu. Talíře, šálky, džbánky, vázy, čajové konvice z černé hrubé hlíny s jemně metalickou glazurou, taková je jeho nejnovější kolekce točící se právě v oněch momentech na hrnčířském kruhu.

www.cyrilhancl.cz

Ema Mamisu

Ema má mísu! A vy ji můžete mít taky! Keramická dílna se stejnojmenným kamenným obchodem na pražské Letné je dílem Báry Diduchové, které prý chyběla uvolněnost a hravost a to se snaží uplatnit při tvorbě nádobí. “Musí samozřejmě být maximálně funkční. Ucho hrnku se musí dobře držet a víčko na dóze musí sedět,” zdůrazňuje. A protože houbaření, stejně jako keramika jsou v Česku silně zakořeněny, spojila tyto dva elementy v nejnovější kolekci. “Jde o tu nejjednodušší stylizaci stromů a hub,” prozrazuje. Ema už svou mísu má, která bude tou vaší?

www.emamamisu.cz