Metamorfóza

Autor: Thea Kučerová
Datum: 18. 11. 2021
Foto: archiv značky

Evoluce, změna, inovace. Touha vyvíjet se, posouvat se, růst. To jsou hodnoty, které nasvítila výstava Metamorfóza, již v opulentních prostorách Galerie moderního umění uvedl během milánského design weeku šperkařský dům Bvlgari. Hodnoty, které vyznávají umělci, designéři, řemeslníci, filozofové i kreativci z celého světa a jejichž symbolem je mytický had v logu značky, reprezentující metamorfózu i ve všech světových kulturách.

Pod uměleckým vedením Alby Cappellieriové, profesorky Polytechnické univerzity v Miláně, se potkali umělci Ann Veronica Janssensová, Azuma Makoto, Daan Roosegaarde a architekt Vincent Van Duysen, každý sám za sebe, přesto u jednoho tématu. Nejprve vejdete do rajské zahrady Japonce Makoty a zasáhne vás pronikavá vůně stovek květů překypujících barvami, které spolu s čerstvým ovocem tvoří korunu mohutného stromu. Kmen je z mědi, skleněná podlaha odhaluje mechy, lišejníky a uschlé větve dole pod ní. Postupně na ně dopadnou i pyšné hlavy kvítků, když během následujících dní podlehnou zkáze, běh času je nemilosrdný. Ve vedlejším pokoji vás oslepí záře reflektoru. Dílo Oculus Lotus je inspirováno římským Pantheonem, v jehož klenbě zeje kruhový otvor, zdroj přirozeného světla v chrámu. Tady stojí uprostřed místnosti stěna z chytré fólie, reagující na světlo a teplo, jež se otevírá a zavírá vlivem dopadající záře. Tenhle téměř živoucí úkaz také promítá na stěnu vzor hadí kůže a odkazuje tím ke kolekci Bvlgari Serpenti.

Hlavním uměleckým materiálem britské umělkyně Ann Veronicy Janssensové je světlo. S jeho optickými vlastnostmi a iluzemi pracuje pomocí šesti akvárií, které se při různém dopadu paprsků zbarvují do výrazných odstínů. S minimalistickou kompozicí kontrastuje bohatě zdobený taneční sál.

Prostor pro konečnou kontemplaci nabízí architekt Vincent Van Duysen, v jehož metalickém labyrintu se můžete alespoň na chvíli schovat před světem. Přestože má jednoduchý tvar, zabírá většinu posledního pokoje, maximalismus tak metaforicky soupeří s puristickým zpracováním. Matný finiš použitého kovu opět odkazuje ke šperkům italské značky. Všechny instalace využívají přírodní materiály, jako jsou kovy, květiny, voda a sklo, a byly vytvořeny tak, aby mohly být v průběhu let znovu použity v souladu s cirkulární ekonomikou.