Modřínová kráska. Chata Blokki z vyřazeného lodního kontejneru

Autor: Aneta Šaferová
Datum: 30. 8. 2019
Foto: Teodorik Menšl

Toužily po útočišti uprostřed přírody, ale nechtěly slevit ze svých vysokých vizuálních nároků. Proto Zdena Zlatová a Karolína Stryková vymyslely chatu Blokki, jejímž základem jsou vyřazené lodní kontejnery. Až dřevěná fasáda zešedne, splyne s okolním lesem. Stejně jako lidská duše se tu odevzdá klidu…

Velkorysá okna vedoucí až k podlaze nabízejí uklidňující výhledy − z jedné strany na louku plnou jetele, z druhé do borovicového lesa. Právě těsné propojení s přírodou bylo hlavním úmyslem, kterému je v této chatě vše podřízeno. Interiér neruší, naopak dává vyniknout tomu, co je venku.

“Měla jsem nutkavou potřebu nebýt tolik v Praze. Vždycky jsem snila o chatě, protože u nás v rodině nikdy žádná nebyla, rodiče i prarodiče měli velké domy. Na výletech jsem si fotila různé chatičky, s kamarády jsme si je pronajímali a trávili tam dny volna. Toužila jsem po vlastní, ale neměla jsem prostředky k tomu sen zhmotnit. Pak jsem objevila, že v Americe dělají chaty z vyřazených námořních kontejnerů. Fascinovala mě relativně nízká cena, spousta možností, jak jdou jednotlivé moduly kombinovat, atraktivní vzhled i myšlenka recyklace šetrná k životnímu prostředí,” vysvětluje sedmadvacetiletá výtvarnice Karolína Stryková a usedá k masivnímu jídelnímu stolu, který vévodí obytné části chaty, jež během pár měsíců vyrostla na pozemku nedaleko Lipnice nad Sázavou.

Těsné propojení s přírodou bylo hlavním úmyslem, kterému je v této chatě vše podřízeno.

Pro myšlenku nadchla svoji matku, sedmačtyřicetiletou Zdenu Zlatovou, která coby marketingová a PR manažerka a současně také průvodkyně zájezdů po jihovýchodní Asii řešila partnerskou krizi a hledala z ní východisko.

“Loni na jaře jsem seděla v sauně a tam se to všechno propojilo. Kolem stavění jsme se jako rodina pohybovali řadu let a vznikl nápad spojit síly: já mám zkušenosti s propagací a marketingem, bývalý manžel se stavěním, dcera Karolína má cit pro design. Kontejnerové domy sice nejsou klasické stavby, ale zdály se mi dobrou výzvou. Na naší vzorové chatě jsme se rozhodli ukázat, co všechno je z kontejnerů možné vyrobit,” popisuje Zdena Zlatová, která v minulosti jako manažerka budovala značku stavební firmy nebo pivovaru.

Podlaha z čokolády

Lodní kontejnery k přestavění nakoupily od společnosti, která provozuje kontejnerové terminály, a bylo pro ně klíčové, aby byly co nejvyšší kvůli potřebné výšce stavby. Optimální se nakonec ukázal typ High Cube s výškou 2,8 metru.

Za vzhledem chaty stojí hlavně Karolína. “Našla jsem svoje skici ze střední grafické školy, na kterých byly návrhy chat. Všechno už jsem to měla vlastně vymyšlené, takže pro nás bylo snadné si to představit,” popisuje Karolína, která vystudovala grafický design, knihu, ilustraci a typografii. Dnes má vlastní značku Paragraph na výrobu skicáků a fotoalb, studio In August Company a vede kurzy krasopísma Pen Pals.

Vymyslela i název Blokki. “Blok je jeden námi přestavěný kontejner. Tíhneme ke skandinávskému designu, ke kterému se odkazujeme i v názvu. Chtěly jsme, aby to v chatě vypadalo, jako když přijedete někam do Norska. Inspirace severem byla od začátku přiznaná,” vysvětluje s tím, že v designu chaty ji inspirovala i práce brazilsko-uruguayského studia Minimod, jež staví domy ze speciálních modulů.

“Vycházela jsem z tvaru kvádru, který se nedá změnit, naše kontejnery mají rozměr 12 x 2,5 metru. Zkoušela jsem je různě propojovat, na čtverečkovaný papír jsem si zakreslila přesný půdorys a vymýšlela, jak by se tam ideálně vměstnaly ložnice, koupelna, kuchyň, obývací část,” popisuje Karolína proces vzniku vlastní chaty ze dvou kontejnerů, která následně dostala označení 2Blokki a zahrnuje dvě ložnice. Architekt David Hromada, který působí jako supervizor projektu, následně vymyslel další dva typy: 1Blokki z jednoho kontejneru a 3Blokki ze tří.

“Já jsem rozený budovatel, asi jen omylem nejsem architektka. Odmala jsem si kreslila obrázky domů, stavěla jsem na papíře. Když jsem návrh naší chaty ukázala architektovi, udělal jen drobné úpravy, návrh schválil a my jsme mohly začít stavět,” říká designérka.

Jako hlavní materiál zvolila dřevo, aby stavba zapadla do přírodního prostředí. Fasáda tak dostala obložení ze severského modřínu, který je bezúdržbový a nenatřený vydrží až sto let, protože ho chrání velký obsah pryskyřice. Povrch během času jen přirozeně zešedne.

Interiér dává vyniknout tomu, co je venku.

Foto: Teodorik Menšl

“Máme dřevěná okna, vnitřní stěny jsme obložily březovou překližkou, kterou jsme nechaly jednou lazurovat a dvakrát přibělit, takže jen lehce vystoupla kresba dřeva,” vysvětluje Karolína. Aby nekombinovaly různé odstíny a dekory, podlahu nechaly autorky udělat z marmolea, tedy přírodního lina vyrobeného ze směsi dřevěných pilin, lněného oleje, pryskyřice a rozemletého vápna. “Vidíte ty drobné hnědé tečky v podlaze? To jsou rozemleté slupky kakaových bobů. Milujeme čokoládu, tak ji chceme mít všude,” směje se Karolína.

Obklady na stěnách v koupelně vyřešily pomocí speciálního lina vyvinutého právě pro koupelny, vybraly dekor, jenž působí jako betonová stěrka. “V koupelně pro nás bylo klíčové okno. Není nad to dívat se ráno při čištění zubů do jehličí, a to i za cenu, že zrcadlo je na druhé straně,” vysvětluje Zdena Zlatová.

Součástí chaty je i několik teras, na které se vchází velkými francouzskými okny a mají stejný rozměr, jako je výška kontejneru.

Zjednodušit si život

Cílem bylo, aby chata byla co nejvíc soběstačná. Pozemek, na kterém stojí vzorové 2Blokki, se nachází na kraji chatové osady, jež není napojená na vodovod ani kanalizaci. “To jde ale dnes řešit jednoduše a moderně. Nechaly jsme navrtat studnu hlubokou 29 metrů, ze které čerpáme vodu. Všechny odpady jsou napojené na biologickou čističku, kde se pomocí vzdušné cirkulace a živých bakterií bez jakékoliv chemie voda pročistí a vrátí zpět do přírody,” vysvětluje Zdena Zlatová.

Výhodou naopak bylo, že se na pozemku nachází přípojka elektřiny. “Té jsme rády využily. Kdyby tu nebyla, šlo by to řešit pomocí zařízení na fotovoltaiku, a vytvořit tak dokonale soběstačný dům. Ovšem v našich zeměpisných šířkách se cena za fotovoltaiku na dům zcela bez přípojky na elektřinu pohybuje v řádech statisíců. U nás v lese by ani nedávala smysl, protože sem svítí jen odpoledne a večer,” vysvětluje Zdena.

Na elektřinu se chata částečně i vytápí, v zimě bude ale převažovat topení v krbových kamnech na dřevo. “Stěny kontejneru jsou dobře zaizolované tepelně i akusticky dovnitř i ven. Stavba odpovídá charakteristice nízkoenergetického domu třídy B,” dodává Zdena, jež si při budování chaty zakládala na maximální jednoduchosti.

“Dosud jsem s bývalým manželem a dětmi žila ve velkém přetechnizovaném domě. Děsila jsem se okamžiku, kdy bych tam zůstala sama a neuměla vše ovládat. Nedejbože kdyby se něco porouchalo. Když jsme dům postavili, přestávala jsem se těšit na jaro, léto a podzim, protože jsem věděla, kolik práce mě čeká na obrovské zahradě i v domě. Těšila jsem se jen na zimu, která mě držela v klidu. Technologicky složitý dům jsem proto chtěla vyměnit za něco jednoduchého, funkčního a hlavně mechanicky ovládaného,” popisuje. Poslední roky také trávila na cestách po jihovýchodní Asii, kde příležitostně doprovázela turisty jako průvodkyně cestovní kanceláře.

Za projektem Blokki jsou Zdena Zlatová (vlevo) a její dcera Karolína Stryková. Kromě chaty si navrhly i některý nábytek, například jídelní stůl.

Foto: Teodorik Menšl

“Tam jsem si uvědomila, jak málo k životu člověk potřebuje. Zahlcenost věcmi mi vyloženě způsobuje neklid, snažím se jich zbavovat a tím získávám svobodnější mysl. V Asii obdivuji odvahu věřících, kteří v padesáti vypustili děti do světa, odloučili se od svého majetku a po zbytek života jen putovali. Myšlenka nomádství mi je blízká a souvisí vlastně i s Blokki,” naráží Zdena na skutečnost, že je chata jen položená na betonových základových patkách a dá se kdykoliv přemístit. “Na druhou stranu je možné kovovou konstrukci do patek přivařit a stavba pak mobilní není. Toto řešení je vhodné pro lidi, kteří by třeba na takovou stavbu chtěli čerpat hypotéku. Pro banku je důležitá právě nepřemístitelnost.”

Karolína přiznává, že si naopak potrpí na pohodlí a stylové vybavení, kterého se nechtěla vzdát ani na chatě. “Už tři roky předtím, než jsme ji postavili, jsem měla sbírku keramiky, kterou jsem si na vysněnou chatu chtěla dát. Vzhledem k tomu, že je tu málo prostoru, nemůžeme sem dát cokoliv, takže každou věc pečlivě zvažujeme a musí pro nás mít speciální význam. Řídíme se krédem Williama Morrise: Doma musíte mít jen to, co se vám hrozně moc líbí nebo je to nezbytně potřebné,” říká Karolína. Pro Blokki zároveň se svým partnerem Teodorikem Menšlem navrhuje pod značkou In August Company speciální kolekci doplňků.

“Vymysleli jsme například textilní obrazy. Nehodí se sem tolik rámy ani sklo, protože je tu už hodně dřeva a skla, ale zároveň na chatách byly historicky vždy textilie, různé dečky, křesílka. Tak jsme udělali jednoduché potištěné látky, které jsme pověsili na zeď. Český fenomén chatařství se nám líbí, jen ho přenášíme do moderního pojetí,” popisuje Karolína.

Odvaha bydlet v kontejneru

Souběžně se stavbou vlastní lesní chaty začali projekt nabízet i dalším zájemcům. Dosud zrealizovali čtyři stavby, další čtyři jsou ve výrobě. Blokki se staví ve výrobním areálu v Havlíčkově Brodě, kde dělníci lodní kontejnery kompletně přestavují a připravují na převoz na pozemek.

“Zatímco klasickou chatu stavíte po kouskách přímo na pozemku a nevyhnete se komplikacím s jednotlivými řemeslníky, Blokki se staví u nás a dostanete je hotové do tří měsíců od zadání zakázky. Jednotlivé kontejnery přivezeme na kamionu, jeřáb je sundá, naši zaměstnanci je na místě smontují a za pár dní se můžete zabydlet,” popisuje Zdena s tím, že ačkoliv Blokki plánovali nabízet primárně jako víkendové bydlení, ozývá se jim stále více zájemců, kteří by chtěli v tomto typu stavby bydlet nastálo.

“Obvykle jde o lidi, kteří si podobně jako já vyzkoušeli život ve složitém domě a hledají jednoduchost. Jsou to otevření a odvážní lidé, kteří se nebojí alternativního bydlení. Pro konzervativního člověka má tradiční cihla větší hodnotu a nesnese pocit, že žije v kontejneru. Častěji nás kontaktují ženy, ať už jsou single, nebo součástí páru či rodiny. Přece jen žena je srdcem domu a častěji rozhoduje o domácnosti, takže se u nás nejdřív informuje a pak třeba přiveze muže,” vysvětluje Zdena. Většinu zájemců podle ní přitahuje atraktivní design Blokki. “Mladí lidé v tom chtějí bydlet, protože jim to přijde hezké a cool. Zároveň je zajímá příznivě nastavená cena, kdy za cenu bytu mohou získat domek a zkvalitnit si život přístupem na zahradu nebo do lesa.” Kompletní cena za prostřední variantu 2Blokki se dvěma ložnicemi se pohybuje kolem milionu korun.

Zdena zároveň připomíná, že by si zájemci při výběru vhodného pozemku měli ověřit územní plány pro danou oblast. “Některé vesničky nepovolují plochou střechu nebo dřevěnou fasádu. Blokki jsou hodně variabilní, ale přes některé zásady nepůjdeme, třeba omítkový štuk je pro nás tabu.”

Tým Blokki už tvoří zhruba patnáct lidí: na každém projektu se podílí projektant, který upravuje projektovou dokumentaci na daný pozemek, technický manažer výroby, dělníci. Zdena má na starosti komunikaci se zákazníky, kontroluje kvalitu, zajišťuje marketing a obchod. Karolína se podílí na designu interiéru a stará se o Instagram.

“Od začátku jsme si řekly, že chata, již vytvoříme, musí být minimalistická, ale zároveň rozkošná. Lidé nám říkají, že to tu máme vymazlené. To nás asi odlišuje od ostatních,” shodují se matka s dcerou.

Nad obzorem už zapadá slunce a je čas škrtnout sirkou v kamnech. S plápolajícím ohněm už tady daleko od civilizace chatařská pohoda jede na plné obrátky.

BOX: Cabin Porn

Pokud vás fascinují romantické chaty uprostřed přírody, podívejte se na blog Cabin Porn, kam lidé posílají fotografie z celého světa a který nabízí úžasnou vizuální inspiraci. V roce 2015 vyšla stejnojmenná kniha, jež dokumentuje příběhy dvou stovek nejzajímavějších z nich. “Každý z nás v sobě nosí představu domova, který čeká jenom na to, až ho postavíme. Tento domov může mít podobu chatičky, srubu nebo přístřešku. Je však něčím víc – je to náš úkryt před světem, naše útočiště, kde je klid a kam můžeme zvát své nejbližší a sdílet ho s nimi,” stojí v anotaci knihy, jejímž autorem je Zach Klein, spoluzakladatel webu Vimeo. Potěší všechny, kteří se z ruchu velkoměsta chtějí vracet do lůna přírody.