Mutující pracovní návyky v době (post)covidové

Autor: Jan Krčmář
Datum: 20. 4. 2021
Foto: shutterstock.com

Loňský rok donutil sáhnout k variantě home officu i ty největší odpůrce remote workingu. Ti tak museli do svých zaměstnanců vložit dosud nevídanou dávku důvěry. Obavy o pracovní morálku bez dozoru šly chtě nechtě stranou, vystřídány existenčními obavami úplně jiných rozměrů. Stejně tak lze s jistotou říct, že v době předcovidové existovala spousta urputných bojovníků za home office, pro něž byla pevná pracovní doba v kanceláři otrokářským přežitkem. Ti by se dnes možná rádi vrátili alespoň na chvíli do kanceláře, jen aby nemuseli několikrát denně opakovat: „Máš vypnutý mikrofon!“

Pracovní tempo i rytmus prošly obrovskou změnou a není snadné se rozhodnout, zda ji nazvat spíše jako evoluční, nebo revoluční. Je každopádně zřejmé, že naše kanceláře už nikdy nebudou takové jako dřív, stejně jako po návratu do nich nebudeme stejní ani my.

V kancelářích, do nichž se pomalu vracíme, sehraje klíčovou roli efektivní nakládání s prostorem. Benevolentnější přístup k home officu zapříčiní nerovnoměrnou obsazenost jednotlivých židlí a kanceláře se tak budou muset stát fluidnějšími. Chytré kancelářské budovy již dnes disponují vyspělými technologiemi, díky nimž dokážou těmto postcovidovým výzvám čelit. Zvládnou totiž dynamicky pracovat s prostorem podle aktuálních nároků zaměstnanců, respektive podle jejich (ne)přítomnosti.

Agilní pracoviště doby postcovidové

Cílem konceptu agile workplace je přeměnit tradiční kancelářské prostory v proměnlivý organismus, který dokáže být stejně flexibilní jako pracovní doba dnešního zaměstnance. V plánování dokonce musí být o krok před ním. V agilních kancelářích lidé nemusí nutně mít svůj dedikovaný stůl. Stejně už drtivá většina našich dokumentů lítá kdesi v oblacích. Konkrétní pracovní prostředí si jednotlivé týmy (či týmové clustery) volí na základě aktuální aktivity, případně jim ideální prostor zvolí jejich chytrá kancelářská budova. Neformální meetingy tak mohou probíhat v pohodlných křeslech, oproti tomu tiché zóny mohou sloužit pro maximální koncentraci jednotlivců. Některé části kanceláří zase mohou být vybavené pro stále populárnější práci vestoje, zatímco tradičně pojatá zasedací místnost poslouží formálnímu obchodnímu jednání.

Princip agilního pracoviště přináší různé benefity, ze kterých profitují zaměstnanci, zaměstnavatelé i životní prostředí. Chytré nakládání s kancelářskými prostory výrazně snižuje energetické nároky. Systém monitorující dění v budově totiž dokáže ovládat veškeré osvětlení, vytápění nebo klimatizaci podle toho, do jaké míry je budova vytížená. Stejným způsobem dnes dokážou fungovat i technologie určené k dezinfekci prostoru – i v tom nás doba covidová mnohé naučila.

Zaměstnancům pak optimalizované pracoviště poskytuje především svobodu. A člověk, který se cítí svobodně, je produktivní, kreativní, týmově naladěný, a hlavně šťastný, což si v době postcovidové zasloužíme všichni.