Návrat složitých komplikací, sci-fi, ekologie… Jaké jsou trendy u luxusních hodinek?

Autor: Ondřej Novotný
Datum: 12. 7. 2019
Foto: archiv značek

Nablýskané prostory. Velkolepé prezentace. Všudypřítomný luxus a kreativita. Veletrh vysoké hodinařiny SIHH v Ženevě každý rok v opulentních kulisách představuje, v jakém rytmu svět nejdražších značek zrovna tiká. Přímo z místa vám přinášíme šest trendů současnosti.

Komplikace

V posledních letech byly v hodinářském průmyslu patrné konzervativnější tendence − kusů s originálními komplikacemi (nejsložitější mechanismy hodinek) bylo čím dál méně. Na SIHH to ale bylo letos jiné. Do paměti návštěvníků se zapsaly především hodinky od švýcarské značky Jaeger-LeCoultre s krkolomným názvem Master Grande Tradition Gyrotourbillon Westminster Perpétuel, které v sobě kombinují tři pokročilé komplikace: tourbillon (mechanismus kompenzující vliv zemské gravitace na chod hodinek), věčný kalendář (pozná datum v měsíci i v přestupných rocích) a minutovou repetici (zvukové odbíjení času s přesností minut), která oznamuje čas westminsterskou zvonkohrou, tedy stejně jako Big Ben.

Master Grande Tradition Gyrotourbillon Westminster Perpétuel (Jaeger-LeCoultre), 905 000 dolarů

Mezi nejzajímavější kousky pronikl i Vacheron Constantin, další tradiční výrobce ze Švýcarska, a jeho Traditionelle Twin Beat Perpetual Calendar. Unikátní je tím, že umožňuje stiskem tlačítka měnit frekvenci z pěti na 1,2 hertzu, čímž se hodinky zpomalí, a jejich výdrž se tak prodlouží až na 65 dnů. Díky tomu se nemusíte bát, když je někde necháte pár dní ležet − pojedou normálně dál, aniž byste je museli znovu natahovat.

Zajímavou komplikaci představil také francouzský Hermès. Jeho Arceau l’Heure de la Lune zdobí dvě malby Měsíce, kolem nichž rotují po obvodu malé ciferníky pro datum a čas a zakrýváním či odkrýváním maleb ukazují fázi Měsíce na severní a jižní polokouli. Poetické i sofistikované. Swiss Alp Watch Concept Black od H. Moser & Cie zase kombinují tourbillon a minutovou repetici, která je pro nositele těchto hodinek zcela klíčová. Displej je totiž celý černý, bez ručiček, a čas tak můžete zjistit právě jenom podle zvuku repetice. Vizuální podobnost s Apple Watch? Samozřejmě čistě náhodná.

Příběh

Co má ještě vyšší hodnotu než luxusní hodinky? Zážitky, které se nezapomínají. A tak se italská značka Panerai rozhodla, že to spojí. Koupě jejích limitovaných edicí vás může dostat do podmořské říše, mezi armádu i na severní pól. Pokud budete jedním z patnácti šťastlivců, kteří si pořídí hodinky Submersible Chrono Guillaume Néry, budete mít v ceně zahrnutý výlet do Francouzské Polynésie. Tam se vás ujme právě Néry, špičkový potápěč a držitel několika světových rekordů, se kterým se vydáte poznávat fascinující svět pod vodou. Jiná série nesoucí jméno dobrodruha Mikea Horna zase zahrnuje arktické dobrodružství na Špicberkách právě spolu s jedním z nejproslulejších cestovatelů současnosti. A pro ty nejodvážnější jsou určeny hodinky Marina Militaire, které odkazují k dřívějším dobám, kdy bylo Panerai oficiálním dodavatelem potápěčských hodinek pro komanda italského námořnictva. Kdo si model z této kolekce pořídí, dostane k němu příležitost zapojit se do výcviku s elitní jednotkou COMSUBIN.

Submersible Chrono Guillaume Néry Edition (Panerai), 18 900 dolarů

Skrze příběh se snaží hodinky prodávat i další značky. A když nemohou zákazníkům nabídnout zážitek přímo, snaží se jim dát aspoň možnost být jeho součástí. A tak Švýcaři z IWC spojili svou novou pilotní kolekci s unikátním projektem Silver Spitfire − The Longest Flight, v jehož rámci se dva Britové pokusí jako první lidé na světě obletět svět se stařičkým Spitfirem z roku 1943 (byť notně restaurovaným). Až v srpnu usednou do kokpitu, budou mít na ruce i hodinky připravené právě k této příležitosti. Nazývají se Pilot’s Watch Timezoner Spitfire Edition “The Longest Flight” a umožňují rychlou změnu časového pásma.

Další švýcarská značka RJ se při designování hodinek inspiruje událostmi ze současnosti či nedávné historie. V roce 2010 na sebe strhla pozornost, když do hodinek vsadila popel z vybuchlé islandské sopky Eyjafjallajökull. Její nový model Arraw 6919 je zase připomínkou jednoho z největších dobrodružství lidstva, přistání na Měsíci, a obsahuje v sobě i kousky velitelského modulu Apolla 11.

ARRAW 6919 (RJ), 20 700 dolarů

Ekologie

Jedním z největších úkazů letošního ročníku SIHH byly Moser Nature Watch od švýcarské firmy H. Moser & Cie. Posuďte sami, který jiný model vám jeho výrobci představí s tím, že ho musíte dvakrát denně zalévat a jednou týdně zastřihnout? Jenže u těchto hodinek nejde o žádnou nadsázku. Jejich pouzdro i řemínek jsou pokryty živými rostlinami a houbami: sukulenty, mechem, dužnatkou, řeřichou, podeňkou a divokou cibulí. Na ciferníku pak svítí přírodní minerální kameny a lišejník ze Švýcarských Alp. Na ruce by se vám jistě skvěle vyjímaly, ovšem pořídit si je nemůžete. Společnost svým extravagantním modelem chtěla jen upozornit na křehkost ekosystému naší planety. Moser Nature Watch fungují jako symbol − vydržet mohou dlouho, ovšem jen v případě, že se o ně jejich nositel bude umět starat.

Moser Nature Watch (H. Moser & Cie), neprodejné

Což se vztahuje i na výrobu hodinek, kde se H. Moser & Cie snaží jít vzorem, co se udržitelnosti týče. Během roku 2019 chce splnit podmínky pro certifikaci od Rady pro zodpovědné šperkařství a do jeho konce slibuje snížit svou uhlíkovou stopu na nulu. Podobně smýšlejí už také v Panerai. Na výrobu limitované edice Mike Horn nově použili recyklovaný titan, řemínky vyrábějí z recyklovaných PET lahví a obecně se pokoušejí pracovat s ekologičtějšími materiály.

Další společnosti se k odpovědnému chování přihlásily různými gesty: švýcarský Bovet na rozdíl od mnoha dalších nechtěl plýtvat materiály na novinářský USB disk a místo toho rozdával čokoládu s QR kódem odkazujícím na tiskové materiály. Německý Montblanc zase výslovně uvedl, že se místo vynakládání financí na drobné dary pro novináře rozhodl věnovat peníze na výzkumné centrum pro alpské ekosystémy. Další značky se v “zelené misi” jistě brzy přidají.

Sci-fi

I mezi klasickými mechanickými hodinkami se začínají prosazovat futuristická řešení: ať už co se funkcí, nebo vzhledu týče. V čele stáli jako obvykle nezávislí výrobci, kteří se do experimentů pouštějí ochotněji než tradiční značky.

Takřka mimozemsky působila už tradičně díla od švýcarských sci-fi hodinářů z MB&F, kteří ukázali jak HM6 Final Edition, model připomínající vesmírnou loď, tak i stolní či závěsné hodiny Medusa. Existuje jich 50 kusů ve třech barvách: modré, zelené a růžové. A ve tmě se rozzáří podobně jako mořský žahavec, který byl jejich předobrazem.

Značka HYT zase představila nový kousek ze série pro ni typických hydromechanických hodinek. Poslání švýcarské společnosti je jasné: v uspěchané době představuje čas vzácnou komoditu, a tak chtěla jeho tok nějakým způsobem vizualizovat a oslavit. Vznikl model H2O “Time is Fluid” s dvěma ciferníky a tekutinou, která vyplňuje trubičku po obvodu podle toho, kolik je zrovna hodin.

H2O Time is Fluid (HYT), 125 000 dolarů

Ženevský Urwerk se vzhledem vždy odlišoval: a nejinak tomu bylo i u další edice z řady UR-105. Nazývá se Maverick, má titanové pouzdro, lunetu z bronzu a čas ukazuje pomocí hodinové ručičky, která míří na pás s minutami umístěný ve spodní části hodinek.

UR-105 CT Maverick (Urwerk), 67 000 dolarů

Model Type 2 od belgického výrobce Ressence je zase jakýmsi hybridem mezi mechanickými a chytrými hodinkami. Díky elektronické korunce ho lze snadno seřídit jedním kliknutím, což přijde vhod, když dojde hodinkám energie nebo při změně časového pásma.

Type 2 (Ressence), 48 800 dolarů

Modrá

Na veletrhu byly k vidění ciferníky všech možných barev − černé, zelené, šedivé i ty z růžového zlata. Ale převládající barva? Modrá, jednoznačně modrá. Objevila se v kolekci CODE 11.59 od Audemars Piguet, o níž jsme psali v minulém čísle, u série Le Petit Prince od IWC, stylovou modrou variantu představil Vacheron Constantin u modelu Patrimony, Jaeger-LeCoultre u hodinek Master Ultra Thin Moon Enamel a mnoho dalších… Modrá má tu výhodu, že se hodí ke všem možným typům hodinek: retro i současným, klasickým i futuristickým, pracovním i volnočasovým. A navíc ladí k různým odstínům kůže. Převaha modré byla patrná i v předchozích letech, ovšem letos byla její dominance ještě výraznější.

Master Ultra Thin Moon Enamel (Jaeger-LeCoultre), 35 800 dolarů

Unisex

Představovat nové modely určené pro jedno či druhé pohlaví už přestává být in. Výrobci čím dál víc směřují k unisexovému trendu. Stále častěji tak vyrábějí hodinky středních velikostí a v neutrálních barvách. Však třeba Francois-Henry Bennahmias, šéf Audemars Piguet, při představování nové kolekce CODE 11.59 prohlásil: “Nejsou to pánské ani dámské hodinky. Jsou to prostě hodinky.” Stejně tak obě pohlaví ocení třeba stylové hodinky Hermés Arceau 78 s elegantním šedivým ciferníkem a hnědým řemínkem.

A na muže i ženy cílil také výrobce, jehož stánek byl na letošním SIHH nepřehlédnutelný, švýcarský Richard Mille. Stačilo vejít dovnitř a člověk se cítil jako v cukrárně: všude zářily pastelové barvy, ze stropu visely obří napodobeniny lízátek, marshmallow či jiných bonbonů. To vše odkazovalo k nové kolekci Bonbon, která v sobě právě tyto motivy obsahuje. A co je víc unisex než chuť na sladké?!

RM 07–03 Automatic Myrtille (Richard Mille), 122 500 dolarů