Nejdražší je prezentace, na kterou se nepřipravíte
Jak často vytváříte prezentace? Párkrát do týdne nebo alespoň do měsíce? A když připočtete prezentace, které se vám dostanou do rukou, tak se dostanete už na „slušná“ čísla. A kolik prezentací jste si zapamatovali? Že skoro žádnou? A to je problém prezentací – všichni je využíváme a stále mnoho z nás velmi neefektivně, říká Marek Hrkal, odborník na prezentace a majitel prezentační agentury odprezentuj. Pokud chcete vystoupit ze šedi 99 % procent (pod)průměrných prezentací, následující řádky jsou přesně pro vás.
Vypněte počítač
Víte, kde vznikají ty nejlepší prezentace? Není to ani v PowerPointu, ani v Canvě, ani v Keynote. Za pravdu nám dají nejen tvůrci prezentace, ale i nejlepší kreativci, grafici i marketéři, většina báječných nápadů nespatřilo světlo světa ve zkroucené poloze za počítačem. Reklamy, claimy, billboardy i prezentace, které si dodnes pamatujete, vznikly nejprve v hlavě a poté byly vystavěny jen pomocí tužky a papíru. Pro to, abyste mohli něco vymyslet, potřebujete prostor, a ne být limitováni šablonou a bulletpointy. Zaklapněte počítač a odpovězte si následující otázku.
Koho to vůbec zajímá?
Víte, co je kámen úrazu většiny špatných prezentací? Nikoho nezajímají! A proč? Tvůrci prezentací jsou tak sebestřední, že zapomínají vytvářet prezentace pro své publikum. „Nikoho nezajímají parametry vašeho produktu.“ říká Marek Hrkal. „Prezentace musí odpovídat na otázky a řešit problémy. Čím mi představený produkt/služba např. ulehčí život? Pokud toto nebudete v prezentaci reflektovat, nikdy vaše prezentace nebude úspěšná.“ uzavírá Marek
Slajdy jsou zadarmo
„Chci maximálně 8 slajdů, víc nikdo nebude vnímat.“ takové požadavky na nás klienti stále mají, prozrazuje Marek. „Počet slajdů je zcela irelevantní. Podstatný je počet myšlenek.“ dodává Marek. Držte se jednoduchého pravidla, a to jedné myšlenky na slajd. Nenechte se zviklat, pokud k předání vaší myšlenky potřebujete jen strhující fotku, jedno číslo nebo slovo, i to je v pořádku. Pokud navíc myšlenky seskládáte do působivého příběhu, máte vyhráno. O tom, jak může storytelling radikálně zvýšit zapamatovatelnost vaší prezentace, si řekneme příště.
Ubírejte a přidávejte na správných místech
Jestli mají čeští prezentující s něčím problém, je to potřeba dostat enormní množství informací do prezentace. Sbírají data, hledají validní zdroje informací, mají argumentační grafy a tabulky. Tyto podklady mají ale zůstat ve fázi přípravy. Prezentace není encyklopedie, kde si má každý najít to svoje. Z prezentace vás nikdo nebude zkoušet. Nemusíte se tedy bát, že dostanete špatnou známku jako v sedmé třídě při zkoušení před tabulí, protože jste si nemohli vzpomenout na hlavní město Beninu. Prezentující je jako kuchař, který má na výběr ze široké škály surovin. Aby ale výsledek stál za to, musíte vybrat jen ty suroviny, které spolu ladí a hrajou. Naše doporučení je nasnadě – uberte na množství informací, které do prezentace dáte, ale naopak přidejte na způsobu jejich zpracování do zapamatovatelného celku.
Drahá rada závěrem
Můžete být generální ředitel nadnárodní společnosti, můžete stát na podiu před 1000 zaměstnanců, pokud ale prezentaci důkladně nepřipravíte a nenazkoušíte, vyhazujete ne svůj čas, ale čas všech, kdo vás (ne)poslouchají.