Největší dopravní letoun na vlastní kůži. Usedli jsme za “knipl” Airbusu 380

Autor: Ondřej Novotný
Datum: 3. 4. 2019
Foto: archiv iPILOT

Jaké to je, řídit největší dopravní letoun na světě? Usedli jsme do kabiny Airbusu 380 – tedy do jeho simulátoru, který nově najdete v Praze.

Tu chvíli nijak nevyhledávám ani jako cestující – a teď mě čekala v roli pilota. Přistání. V dáli svítí ranvej ruzyňského letiště. Kontroluju si výšku, rychlost, vše se zdá ideální. “Teď už v podstatě jen doplachtíme,” uklidňuje mě můj kopilot.

Tak dobře: zvolna začnu klesat, přistávácí dráha se nebezpečně blíží.

Vysunu klapky, abych obří stroj zpomalil, a podvozek. Letadlo s sebou mírně hází doleva, doprava. Snažím se “kniplem”, respektive řídícím joystickem korigovat směr, abych ranvej trefil, ale brzo je mi jasné, že ideální přistání tohle nebude. Kopilot napravuje, co se dá, i tak nejprve ťukneme do země, než na ni skutečně přistaneme. Co se děje v tu chvíli v kabině, to raději vědět nechci – ale potlesk to asi nebude.

Naštěstí se to ani nikdy nedozvím, tady jsme na simulátoru. V podniku zvaném iPILOT v pražské pasáži Černá Růže zkouším pilotování největšího dopravního letounu Airbusu 380, který je novým přírůstkem do nabídky centra. “Řídit Airbus není jednoduché. Je to velký stroj a vždycky to chvilku trvá, než se pohne směrem, kterým chcete,” říká kopilot Josef. 

Během ukázkové hodiny si na to teprve zvolna začínám zvykat. Především se ale ztrácím mezi všemi možnými kontrolkami a ovládacími páčkami. Ovládání auta vypadá proti Airbusu jako hračka.

Tento simulátor žádnou hračkou není, obdobný model používají letecké společnosti pro výcvik profesionálních pilotů.

“Chtěli jsme umožnit široké veřejnosti jedinečný zážitek z pilotní kabiny nejmodernějšího dopravního letounu, který se dnes ve vzduchu pohybuje,” prohlašuje Wolfram Schleuter, zakladatel a generální ředitel centra iPILOT. “Je pro nás důležité, aby zkušenost z našeho simulátoru byla co nejblíže skutečnosti, ale především aby byl přístupný všem, kteří takovou příležitost jinak nemají.”

Věrně zpracovaná je nejen kabina letounu, ale také prostředí, v němž se pohybujete. Pro let si můžete vybrat kteroukoliv z 24 tisíc destinací z celého světa. Vašemu přání lze přizpůsobit počasí, denní dobu, dokonce se dá simulovat porucha na stroji, pokud chcete zažít adrenalinovější situaci.

Zvolit můžete také délku programu, od 15 minut po 3 hodiny. Tomu odpovídá i cena, nejkratší lety se dají pořídit za 1 299 korun, nejprodávanější hodina už vyjde na 3 999 korun. “Chodí sem úplní začátečníci, ale i fanoušci létání, kteří kabinu znají a chtějí si ji osahat na vlastní kůži,” doplňuje můj kopilot Josef. V centru provozují i speciální program určený pro ty, kdo mají z létání strach a chtějí se ho zbavit.

To na mě měl simulátor zcela jiný efekt – dodal mi respekt vůči těm, kdo s obřím letounem dokáží přistát opravdu bezpečně…