Oblečení, které vás odmění. Tommy Hilfiger propojuje módu a technologii

Autor: Sandra Staňková
Datum: 1. 2. 2019
Foto: Tommy Hilfiger US

Líbilo by se vám dostávat odměny za to, že se každý den obléknete? Žijeme v době nepřetržitého vývoje, a tak se nemůžeme divit už ani tomu, kdyby nás vlastní oblečení sledovalo. Inovativní značka Tommy Hilfiger přichází s Xplore, očipovanou řadou produktů, které vás odmění za to, že je nosíte.

Chytrá domácnost, internet věcí, stále lepší miniaturní počítače v našich kapsách. Elektronika už dnes ovládá většinu aspektů našeho každodenního života, a to v různých podobách. Nyní podle inovativního návrháře nastal čas na takový pokrok i v módě.

Tommy Hilfiger se rozhodl vytěžit z doby Instagramu co nejvíce a uvedl novou kolekci chytrého oblečení. Tommy Jeans Xplore obsahuje 23 různých modelů a doplňků a soustředí se na tzv. „wearables” neboli nositelnou technologii. Nenechte se však zmást, vizuálně kolekce ničím nepřipomíná kostýmy ze sci-fi filmu, naopak. Tvoří ji klasické kousky ve stylu značky – mikiny s potiskem, džínové bundy nebo kalhoty. Všechny jsou však opatřeny malým Bluetooth čipem, který lze propojit s aplikací ve smartphone. Čip alias smart tag poté sleduje pohyb nositele a uděluje body (tzv. Tommy Hearts) za každé nošení. Podle toho, jak často, dlouho a na jakých místech se v kousku objevíte, získáte třeba lístky na koncert, slevy či exkluzivní vstupy na akce značky. Připomíná vám to populární hru Pokemon Go? Máte pravdu, právě tímto virálním počinem se značka mimo jiné inspirovala.

Kritika, kterou koncept obdržel, se opírá hlavně o jeden argument – Xplore se tváří jako nevinná hra pro zákazníky, technologie, která sleduje každý váš krok, už ale tak nevinná být nemusí. Než se tedy po hlavě vrhnete do sbírání srdíček, je třeba chápat rizika, která wearables přináší. Značka má přístup ke všem informacím, které čip poskytuje, což zahrnuje jak aktuální lokaci, tak aktivitu zákazníka. Společnost tvrdí, že používaná technologie je bezpečná, jelikož data jsou enkryptovaná a čip se přes mobilní aplikaci dá vypnout pokud si to zákazník přeje. Zdůrazňuje, že se jen snaží vytvořit komunitu mikro ambasadorů značky Tommy Hilfiger, nikoli databázi sledovaných zákazníků. Ale pozor, vypnutí sledovacího čipu vás automaticky diskvalifikuje ze hry, a tím vás připraví o možnost dostávat další odměny. Systém odměn je sám o sobě velmi návykový, a proto je pravděpodobné, že hodně zákazníků hře propadne, nehledě na své soukromí či zpracování osobních údajů.

„Doteď se žádné značce nepodařilo pochopit jak zákazníci oblečení skutečně použijí poté, co opustí prodejnu,” říká Liron Slonimsky, CEO a zakladatel firmy Awear Solutions. Zatím není jasné, k čemu bude Tommy Hilfiger všechny tyto informace využívat. Zvlášť v současnosti, kdy jsou po provalené kauze s Cambridge Analytica datoví analytici jako na jehlách. A co vy – jste připraveni nechat se sledovat svou oblíbenou mikinou?

Kolekce Tommy Jeans Xplore je momentálně dostupná pouze v USA a ceny se pohybují od 630 Kč do 3000 Kč.