Oslava designu. Přinášíme žhavé trendy z nejslavnějšího veletrhu v Miláně
Velkolepé vize, odvážné nápady i hvězdné spolupráce. Vydali jsme se na nejslavnější veletrh nábytku Salone del Mobile a Milánský design week, abychom zmapovali nejoriginálnější kolekce světových značek.
KVADRAT
Láska k textilu ve všech formách. Dánská značka Kvadrat je už od roku 1968 místem, kam se architekti, designéři i soukromí zákazníci vydávají pro koberce, závěsy, akustický textil či čalounění. Za sebou už mají mnohé spolupráce s designérskou elitou, mezi kterou patří například Patricia Urquiola, Ronan a Erwan Bouroullecovi nebo Olafur Eliasson.
Tentokrát značka představila prémiovou rezidenční kolekci záclon a koberců nazvanou Quotes, v rámci které zkoumá koláž našeho života odehrávajícího se někde mezi městem a přírodou. Odvážné grafické prvky, kontrastní barvy a kvalitní materiály jsou zároveň souhrou technologie a ruční práce. Část kolekce si vzal navíc na starost belgický výtvarník Alain Biltereyst, který v sérii Untitled převádí vizuální jazyk svých obrazů do měkkých, splývavých textilií. „Chci, aby lidé objevili krásu všedního dne. Nejen krásy přírody, ale člověkem vytvořené tvary a znaky. Jsou to stopy, které za sebou jako lidské bytosti zanecháváme.“
CASSINA
Showroom italské značky Cassina na via Durini je pro fanoušky interiérového designu jako krámek plný cukrátek. V prostoru navrženém hvězdnou Patricií Urquiola vždy najdete dostatek vizuální potravy, ať už jsou to robustní pohovky, netradiční keramika nebo koberce s vysokým chlupem. Letos nešlo přehlédnout NFT místo obrazů, skleněný paraván a nadýchané sofa inspirované panoramatem New Yorku nebo taburety ve tvaru oblíbené hry jenga. Speciální spolupráce se zesnulým módním návrhářem Virgilem Ablohem byla představena na křiklavě oranžovém pozadí. Série nazvaná Modular Imagination obsahuje dva matně černé stavební bloky inspirované reproduktory, které lze podobně jako Lego libovolně kombinovat a vytvářet tak řadu konfigurací. Je libo stoličku, sedačku nebo odkládací stolek?
CC-TAPIS
Písek rozježděný pneumatikami a pomíjivost okamžiku, kterou do ručně vázaného koberce otisklo nizozemské studio Odd Matter. Analýza vztahu mezi přírodním a umělým designéra Duccia Maria Gambiho. Inkoustové skici sukulentů, které se staly modelem umělkyni Bethan Lauře Wood ve vězení čtyř stěn během lockdownů. Pro značku CC-Tapis není koberec jen objektem, ale místem setkávání. Ostrovem uprostřed podlahy pro vzájemnou inspiraci, nové nápady a experimenty. Z kreativní kolize s talentovanými designéry vznikla kolekce, která běžný objekt povznáší novými tvůrčími vlivy.
KOHLER x Daniel Arsham
Nechat se spláchnout do dřezu. Souhlasíme, nezní to zrovna lákavě, nicméně instalace Divided Layers amerického umělce a designéra Daniela Arshama nás přesvědčila o opaku a naprosto kralovala sociálním sítím. Sedm monumentálních bílých panelů, uspořádaných tak, aby tvořily tunel, které se navíc zrcadlí ve vodní ploše rozlehlého nádvoří Palazzo Del Senato, odkazuje na spolupráci výtvarníka s výrobcem kuchyňského a koupelnového vybavení Kohler. Společně totiž vytvořili 3D tištěný dřez Rock.01, připomínající svými organickými tvary kámen. Pokud se vám tenhle kousek zalíbil, tak pozor – je dostupný pouze v limitované edici 99 kusů.
LOUIS VUITTON
Pro letošní Salone del Mobile 2022 si značka Louis Vuitton připravila velkolepou oslavu desetiletí své interiérové kolekce Objets Nomades. Francouzský módní dům kromě celé škály kusů, které v průběhu let vytvořily skoro dvě desítky designérů, představil také několik nových objektů. Židli Belt Chair od Atelier Oï, novou čtyřmístnou verzi modulární pohovky Bomboca (pojmenované po cukrovinkách podávaných na svatbách a dětských oslavách v Brazílii) od Campana Brothers a nakonec stůl Cosmic Table od Raw Edges.
NOOM
Milán přivítal letos i přes nepříznivou situaci několik ukrajinských značek. Jednou z nich je Noom. Mladou interiérovou firmu založili v roce 2017 designéři Kateryna Sokolova a Arkadii Vartanov, jejichž vizí je, aby se se svými produkty pohybovali na hraně umění, řemesla a designu. Krásným příkladem je funkcionalistická židle Gropius, věnovaná 100. výročí založení slavné školy výtvarného umění Bauhaus v Německu.
HERMÈS
Francouzská značka Hermès postavila už tradičně v budově La Pelota doslova vesnici scénických konstrukcí, pod jejichž střechou našli návštěvníci řemeslně dokonalé kusy. Ústředním tématem byl poprvé textil. Uvedeno bylo pět nových dek, všechny z kašmíru, vedle kůže jednoho z nejoblíbenějších materiálů domu Hermès. Jemné přírodní vlákno zahalili do jasných barev a využili různé řemeslné techniky – kombinuje se patchwork a tradiční technika prošívání. Součástí prezentace byly i objekty do domácnosti, třeba porcelánové talíře se vzorem slunce nebo nadčasová ratanová židle.
FLOS
V roce 1962 ji navrhli Achille a Pier Giacomo Castiglioni a dodnes je tato důmyslná stojací lampa jednou z nejvíce napodobovaných ikon designu vůbec. Geniálně jednoduchý nápad vznikl jako reakce na potřebu závěsné lampy, která by dostatečně osvítila stůl, aniž by bylo nutné vrtat díry do stropu. Na oslavu svého 60. výročí přichystala italská značka něco opravdu výjimečného – limitovanou edici jednoho z nejznámějších předmětů v historii designu, tentokrát s křišťálovým podstavcem. Arco K bude vyrobeno pouze 2022 očíslovaných a ověřených kusů a prvních 100 lidí obdrží také originální pamětní sítotisk původní skici. Mezi dalšími kolekcemi, které Flos představil, byl třeba také modulární závěsný systém Almendra neboli „větev světla“ od designérky Patricie Urquiola.
SANCAL
Pod horkým španělským sluncem vznikl imaginární barevný svět značky Sancal, do jehož pastelových pokojů můžete utéci před šedou rutinou. Během Salone del Mobile tak místo běžného veletržního stánku mohli návštěvníci zažít dvě říše. Ódu na milánský půvab 70. a 80. let od Studiopepe s odpovídající žaluziovou stěnou, manšestrem v barvě hořčice, nábytkem v kůži a lampami Stilnovo. A pak ráj skandinávského stylu od švédské designérky a fotografky Tekly Eveliny Severin ze značky Teklan, která zahalila italské terazo do modré a posadila návštěvníky na hravé objekty Loop & Link před falešný krb. Značka Sancal také představila pět nových produktů, které byly navrženy kreativci s tak odlišnými styly jako Raw Color, Rafa García, Sylvain Willenz a Nathan Yong.
ZÁBLESKY BUDOUCNOSTI
V záplavě světel hedvábných barevných lampionů od Aqua Creations se v pavilonu Superstudia Più vznášel těsně nad zemí model RZ, vůbec první elektromobil značky Lexus v životní velikosti, a zářil do celé místnosti. Vizi, jak bude vypadat udržitelná budoucnost v podání japonské automobilky, takto přetavil v instalaci americký designér Germane Barnes (na snímku dole). Na první pohled minimalistické pojetí v sobě ale nese důležitá poselství a představuje cestu, kterou se rozhodli v Lexusu jít. „Udržitelnost je velmi důležitým tématem. Žijeme ve světě, kde rychle ubývají přírodní zdroje. Nesmíme plýtvat materiály, naopak musíme hledat řešení, jak je znovu a znovu využít,“ říká odhodlaně Barnes, když si spolu po prezentaci povídáme. Na svůj výtvor použil ocelové pruty, které kopírují elegantní siluetu vozu. „Chtěl jsem tím vzdát hold designérům, odvádějí skvělou práci,“ vysvětluje rodák z Chicaga, který se po studiu architektury usadil v Miami. A tady má i sídlo svého designérského Studia Barnes. Stavba ocelového rámu mu trvala tři týdny. „Všechno, co tady kolem nás vidíte, může být opět roztaveno, zrecyklováno a zase použito na jiný projekt,“ doplňuje.
Součástí expozice Lexusu byla i výstava prací finalistů Lexus Design Award. Zadání bylo jasné: vytvořit auto budoucnosti, které bude odrážet změny života ve městech i ve společnosti. Mladí designéři měli představit i své vize, jakou roli by měl v budoucnu v rámci mobility Lexus zaujmout. Soutěž vyhrál Richard Newman se svým vodíkem poháněným vozem ALTO (dole vlevo), který má kolmý vzlet i přistání. Dalším oceněným byl Zhenyu Kong z Číny za projekt flexibilního vozidla #Units, které mění svůj půdorys a lehce se tak přizpůsobí šířce silnice (nahoře vlevo). A ocenění si zasloužil také Ben Miller a jeho vodíkový vůz Crucible (nahoře vpravo), jenž může měnit interiér – za oddělenou kabinou řidiče se podle potřeb může proměnit v rodinný vůz.