TRENDY V UMĚNÍ: Jak NFT hýbe trhem

Autor: Anna Pulkertová, art specialistka J&T Banky, Valérie Dvořáková
Datum: 6. 8. 2021
Foto: www.highsnobiety.com

Nový sloupek ze světa umění pro PročNe připravují artspecialistky J&T Banky a zároveň kurátorky Galerie Magnus Art – Anna Pulkertová a Valérie Dvořáková. Pomohou vám zorientovat se v nejnovějších trendech, představí talentované umělce, o kterých ještě hodně uslyšíme, a také vám poradí, jak začít se sběratelstvím a do kterých autorů se vám vyplatí investovat.

Diskuse o budoucnosti NFT zaplavily nejen svět umění. Ty akceleroval březnový prodej digitálního díla umělce, který tvoří pod přezdívkou Beeple, za více než 69,3 milionu dolarů, čímž se zařadil mezi nejdražší současné umělce na světě. Od té doby se digitální tokeny staly atraktivní pro mnoho dalších velkých jmen současného umění, aukční síně je zařadily do své dražební nabídky a do světa kryptoumění se pouští i významné galerijní instituce.

NFT, takzvané non-fugible tokeny (v překladu „nezastupitelné tokeny“), utvářejí novou podobu digitalizovaných sběratelských artiklů a vznikají tak naprosto unikátní individualizované exempláře. Co to znamená? Zatímco například jedno euro nebo jeden bitcoin můžete libovolně vyměnit za jiné euro či virtuální měnu a budou mít stejnou hodnotu i funkci, v případě tzv. nifties se jedná opravdu jen o jednu digitální verzi, která nejde libovolně vyměnit. Vaše jméno jako majitele je nezfalšovatelně zapsáno v blockchainu (nejčastěji v rámci etherea) a vy se tak nemusíte bát, že by se někde na světě prodávaly jeho neautorizované kopie.

Nejčastěji se sběratelské NFT tvoří v rámci umění. Nemusí se však jednat jen o výtvarné digitální „produkty“, ale například i o hudbu či text. Nejlépe se ale stále prodávají nifties ve vizuální podobě. Náznaky tohoto rostoucího fenoménu začaly už společně s velkým boomem kryptoměn v roce 2017, kdy se na platformě blockchain objevily tzv. CryptoKitties – virtuální kočičky. Pamatujete si na Tamagoči? Na podobném principu fungovaly i tato digitální animovaná zvířátka, která jste si mohli koupit prostřednictvím kryptoměn a pak se o ně pečlivě starat. Mimochodem, mezi nejdražší z nich patří Dragon, za kterou její nový páníček zaplatil 170 tisíc dolarů.

Do širšího povědomí veřejnosti se však NFT dostaly až počátkem března tohoto roku nepřímo díky Banksymu. Jeho dílo Morons (2006) skupina nadšenců do kryptoměn nazvaná Injective Protokol zakoupila za necelých sto tisíc dolarů, aby dílo následně digitalizovala, spálila na popel a jeho jedinou originální virtuální podobu nabídla světu na prodej jako NFT. A ten po něm skočil. Digitální verze obrazu odkazující na aukční prodej Van Goghovy Slunečnice v roce 1987 za 40 milionů dolarů s popisem „I can not believe you morons actually buy this shit“ se jako nifty prodala za 382 tisíc dolarů, respektive 228,69 ETH.

Mezi nejdražšími autory současnosti

V první polovině března NFT vzbudily znovu rozruch, když prodeji dala šanci i jedna z největších aukčních síní světa. Christie’s do své online aukční nabídky zahrnula NFT koláž vytvořenou umělcem Mikem Winkelmannem alias Beeple s názvem Everydays – The First 5000 Days. Souhrnné dílo začalo vznikat před více než třinácti lety, kdy se umělec zavázal vytvořit každý den digitální obrázek reflektující společnost posedlou technologiemi a strachem z nich. Pět tisíc uměleckých děl, která od té doby vznikla, se objevilo na on-line platformě Christie’s 25. února s otevírací sumou 100 dolarů. Netrvalo dlouho a částka se vyšplhala na příhozy v hodnotě jeden milionu dolarů, které se postupně zvyšovaly až na 9 milionů dolarů v den před ukončením aukce.

Co ale asi nikdo nečekal, byla situace, kterou přinesl poslední den, resp. poslední minuty aukce, kde se příhozy pohybovaly v 10- až 15milionových částkách. Webovou stránku společnosti Christie’s v těch chvílích sledovalo 22 milionů návštěvníků. Nakonec se cena za Beepleho nifties vyšplhala na 69 346 250 amerických dolarů. Umělec, který ještě do nedávné doby prodal nejdražší tisk svých digitálních prací za 100 dolarů, se tak zařadil po bok nejdražších současných umělců – Davida Hockneyho a Jeffa Koonse.

Proměna v čase

S NFT si ale pohrávají i výrazně známější postavy světa současného umění. Jedním z těch, kteří s touto platformou pracují jako se svébytným uměleckým dílem, je i americký sochař Daniel Arsham. Jeho díla mají specifickou vizualitu pracující často s principem postupné zdánlivé zkázy, zvětrávání a rozpadávání kamene. Tento prvek dokázal umělec přenést i do digitální podoby a představil sérii digitálních soch ve fiktivním architektonickém prostoru, které se proměňují, rozpadají a znovu rekonstruují v závislosti na čase, kdy si je jejich divák prohlíží.

Ve stejné době, kdy Arsham představoval své pojetí NFT, proběhla u Christie’s další dlouho očekávaná aukce, tentokrát avatarů Cryptopunks. Cryptopunks jsou série asi deseti tisíc digitálních postaviček, které vytvořilo dvoučlenné americké studio Larva Labs v roce 2017 a dnes jsou považované v podstatě za kultovní.

Tyto vizuálně velmi dobře rozpoznatelné rozpixelované obličeje jsou vždy unikátní různou kombinací prvků, rysů, doplňků a barev. Omračující částku za Beepleho koláž květnová aukce u Christie’s sice nepředčila, i tak padlo číslo výrazně nad původním cenovým odhadem. Noví majitelé devíti Cryptopunks za ně dohromady zaplatili necelých 17 milionů dolarů, v přepočtu 358 milionů korun. Pro svět kryptoumění se tak jedná o další významný milník, už jen proto, že se ho aktivně účastní jeden z nejtradičnějších hráčů na trhu.

Když je řeč o tradičních hráčích, musíme zmínit ještě jednu událost ze světa NFT, která mnohé překvapila. Rozčeření vod má tentokrát na svědomí věhlasná florentská galerie Uffizi, notoricky známá především díky vrcholným ukázkám renesančních děl ve svých sbírkách.

Ta se rozhodla z některých děl ve svých sbírkách vytvořit NFT, zpeněžit je a dotovat tím své ztráty z koronavirové uzávěry. A rozhodně při tom nemíří nízko: prvním takovým dílem bylo ikonické Michelangelovo Tondo Doni, jehož NFT verzi galerie prodala za 140 tisíc dolarů. Uffizi tak znovu dokazuje, že se nebojí následovat nejnovější trendy na poli umění.

Téměř každý den se objevuje nové umělecké dílo, nová instituce nebo zajímavý obchod související s kryptouměním. NFT lze sotva hodnotit měřítky, na která jsme si zvykli na trhu s uměním. Jedná se nejen o jiný trh, ale do značné míry i o jiný produkt a jinou formu emoční investice. Jakkoliv se NFT jakožto digitální forma sběratelských předmětů v některých ohledech sběratelství umění blíží, na kryptotrhu se hraje podle zcela jiných pravidel.

Tomu také odpovídají nejen bombastické nárůsty aukčních výsledků NFT zmíněné v tomto článku, ale i větší investiční riziko. Ostře sledované položky plní novinové titulky, ale zástupy dalších děl už tak enormní růst nezaznamenávají. Jako trend ale rozhodně stojí za sledování, a ani my z něj oči jen tak nespustíme.

Anna Pulkertová

Zaměřuje se na oblast výtvarného umění a designu, na téma sběratelství, investice do umění a umělecký trh. Na umění ji fascinuje schopnost proměňovat vnímání, obohacovat ducha, zhodnocovat se, promlouvat napříč generacemi. Vystudovala historii současného a moderního umění, mediální studia a kulturní antropologii. Pracovala v několika galeriích, od veřejných přes komerční až po aukční dům. V rámci uměleckých aktivit J&T Banky, služby Art servis J&T Banky a Galerie Magnus Art pomáhá klientům i návštěvníkům objevit umění jako zajímavý způsob rozšíření vlastních obzorů, zvelebení prostředí, ve kterém žijí, či jako možnost diverzifikovat své investiční portfolio.

Valérie Dvořáková

Ve světě umění se profesně pohybuje přes deset let. Vystudovala dějiny umění a arts management, pracovala v několika soukromých galeriích, v aukční síni i uměleckém start-upu. Je také autorkou knihy Kurátor: Průvodce uměním v Praze. Dlouhodobě se zabývá trhem s moderním a současným uměním. Své znalosti a zkušenosti zúročuje i v rámci služby Art Servis J&T Banky, kde se zaměřuje na poradenství v oblasti investic do umění či na budování soukromých sbírek umění. Neustále proto objevuje nové umělce, sleduje aktuální trendy a zprávy z trhu a své nadšení pro umění ráda předává dál.