Zábava z jiné reality. Vydali jsme se do virtuálního pravěku i za Darthem Vaderem

Autor: Ondřej Novotný
Datum: 21. 2. 2020
Foto: archiv DIVR Labs

Nasaďte si brýle a vyrazte s námi do tajuplných světů. Ve virtuální realitě se můžete vydat do pravěku, trénovat jako hokejista NHL nebo se potkat s Darthem Vaderem. A Češi patří v jejím vývoji ke špičce.

Dali mi na záda batoh, na hlavu brýle pro virtuální realitu a vypustili mě do arény. Mířím přímo do laboratoře, odkud mě za malou chvíli teleportují miliony let zpátky v čase, abych tam spolu s dalšími turisty prozkoumala svět dinosaurů. A jak se dozvím později, shodou náhod ještě budu pátrat po skupince dobrodruhů, kteří se ztratili a nechávají za sebou odpadky, takže po nich navíc musím uklízet. Přece to tam nenechám ležet…

Když čekám u teleportovací brány, ještě netuším, že se za malou chvíli budu schovávat v potoku před hrozivým Tyrannosaurem rexem. Přišel se jen napít, je ale tak blízko, že vidím snad každou šupinku jeho kůže. A když se na mě otočí a zařve, rychle se potopím pod hladinu a modlím se, aby rychle odešel a já to přežila.

Nový příběh z dílny DIVR Labs je dokonale propracovaný, přísahali byste, že ty pnoucí rostliny kolem jsou skutečné, a když k vám míří některý z pravěkých obrů, radši ani nedýcháte. “A počkejte, až se pak proletíte nad krajinou na kluzáku, přímo kolem sopky! Ucítíte vítr ve tváři i sálající teplo,” láká mě hlavní vývojář Martin Tichota. Proletím? Ano, prý díky horké novince − speciální vibrační plošině. Víc mi ale zatím ukázat nemůže, protože jeho tým na řadě scén ještě pracuje. “Oficiálně hru představíme za měsíc, ale teď jsme trochu přepracovali příběh. Z původní vědecké skupiny, která měla jít na záchrannou misi, jsou nyní turisté. Stejně jako je to vlastně doopravdy, i vy se chcete prostě jen podívat, jak tehdy dinosauři žili,” vysvětluje Tichota. Aby vše odpovídalo skutečnosti, museli si při vývoji vzít na pomoc odbornou literaturu i vědce. “Veškerá fauna a flóra ve hře časově zapadá do daného období. Nebo se tomu alespoň velmi podobá,” usmívá se.

U zrodu DIVR Labs stáli Jakub Kučera, Ondřej Bach a Martin Tichota (na snímku zleva).

U zrodu DIVR Labs stáli Jakub Kučera, Ondřej Bach a Martin Tichota (na snímku zleva).

Dinosauři budou mít premiéru v Dubaji, konkrétně v největším nákupním centru na světě Dubai Mall v prostorách hračkářství Hamleys, které denně navštíví tisíce lidí. Na českou premiéru si fanoušci budou muset počkat až do jara. A ve hře je v nejbližší době ještě Moskva nebo Budapešť.

Virtuální Česko

Možná se to nezdá, ale Češi jsou ve virtuální realitě světová špička. Zájem lidí je obrovský a zdejší vývojáři jsou natolik schopní, že neustále přicházejí s dalšími a lepšími nápady. I kvůli tomu vznikl na okraji Prahy Virtuplex, poloprázdný prostor v jedné ze skladovacích hal, který si pronajímají architekti, obchodníci i firmy jako Škoda Auto. Stačí, aby si přítomní nasadili brýle, a mohou na 600 metrech čtverečních pracovat.

V Praze se zrodila i světově nejprodávanější hra pro virtuální realitu. Jmenuje se Beat Saber, a jak název napovídá, se dvěma světelnými meči rozsekáváte v rytmu hudby všechny létající předměty. Její autoři Ján Ilavský, Vladimír Hrinčár a Jaroslav Beck začali rozdávat jeden rozhovor za druhým. Beat Saber udělal ve světě virtuální reality opravdu hlubokou stopu: je natolik dobrý, že ho Facebook propaguje jako nejlepší využití svého VR headsetu Oculus, zamilovali se do něj členové kapely Imagine Dragons (a na jejich písničky můžete létající objekty rozsekávat) a letos na jaře se hra objevila v americké televizní Late night show Jimmyho Fallona. To je reklama k nezaplacení.

Virtuální realitu lze využívat i v profesionálním sportu. Právě na tom stojí projekt Sense Arena, který založil Bob Tetiva. Nasadíte si brýle, vezmete hokejku se speciálními senzory a můžete trénovat. U hokejistů se tak rozvíjí herní myšlení a vylepšují se individuální dovednosti, na které v rámci klasického tréninku prostě není moc času. Sense Arena, která má hlavní sídlo v jednom karlínském kancelářském centru, se už prosadila v NHL: její tváří je hvězdný útočník David Pastrňák a používají ji například v klubu Vegas Golden Knights.

Ještě přidat vůně a pachy

Ale zpět do Prahy, kde stojí vůbec největší VR atrakce v Evropě. Ještě před dinosaury v DIVR Labs vytvořili dvě jiné zážitkové hry. Tou první byl Golem: na ploše 250 metrů čtverečních, kde vás ze stropu sleduje osm desítek speciálních kamer, v době, kdy v Praze teprve stavěli Karlův most a na Hradě seděl Rudolf II., pomáháte rabimu Löwovi zkrotit obživlého Golema.

Pětadvacetiminutový příběh Golema za rok a půl od uvedení hrálo přes šedesát tisíc lidí. Počáteční investice, která přesáhla částku 20 milionů korun, se díky tomu firmě poměrně rychle vrátila. Samotná výroba hry trvala přes devět měsíců. Zpětně ale sami vývojáři přiznávají, že to má pár nedokonalostí. Za sebe mohu říct například neplynulé pohyby spoluhráčů. “Mohli jsme tam přidat vůně a pachy,” připouští kreativní ředitel DIVR Jakub Kučera. Měli prý připravenou vůni hlíny, kterou plánovali použít do scény u hřbitova. A tvůrci už usilovně pracují na nové generaci sledování pohybu využívající nejnovější technologie, které se bez všudypřítomných kamer obejdou a vše potřebné bude integrované přímo v brýlích.

Když se ale díváte na červánkové nebe nad Chrámem sv. Víta a cítíte svěží vánek nesoucí se od řeky, vsadili byste se, že je to všechno skutečné. A nějakou tu chybičku programátorům odpustíte. To už se ale nad vámi hroutí strop synagogy a vy rychle skočíte do otevřené teleportovací brány. “Dokážeme oblafnout mozek. Tohle není jen hra, je to zážitek a vy se budete chovat stejně, jako kdyby to bylo doopravdy,” usmívá se Tichota.

Ví, o čem mluví, poptávka po virtuální realitě a té ve volném prostoru, kde skutečně chodíte po aréně a nesedíte jen před obrazovkou, rychle roste. “Je to budoucnost zábavy. Zážitek. Jednou nahradíme i televizi,” předpovídá Tichota. Zdůrazňuje, že zatím žádná z VR her není tak velká jako jejich Golem. A to vývojáři navštívili konkurenční VOID, hongkongský Sandbox VR, do kterého investovala Katy Perry či Will Smith, nebo Dreamscape podporovaný Stevenem Spielbergem. Spolu s nimi byli letos pražští vývojáři právě za Golema nominováni na jakési Oscary virtuální reality − na VR Awards v kategorii virtuální zábava mimo domov.

Za celým projektem je Jan Galgonek a Jerry Javornický. Ten se ale primárně soustřeďuje na svůj start-up SpaceKnow, který analyzuje satelitní snímky a ze sebraných dat dokáže vyčíst, takřka cokoli si klient přeje. DIVR Labs má v současnosti třináct vývojářů, kteří většinu času se sluchátky na uších pracují v zadní části kanceláří u stanice metra Křižíkova. Zády k Tichotovi sedí Kučera, který dohlíží na vše od tvorby příběhu, výběru hudby až po design hry. Děsivý řev T-Rexe mimochodem vznikl propojením zvuku osla a lva. Kučera začínal jako vývojář her na mobilní telefony, stejně jako Ondřej Bach, současný produktový šéf studia. Všichni tři přitom stáli u samého zrodu DIVR. “Rychle jsme se zařadili mezi světovou špičku v oboru Location Based Entertainment. Je až neuvěřitelné vidět, kolik úspěšných projektů s virtuální realitou u nás v Česku v posledních několika letech vzniklo,” pochvaluje si Javornický.


Jak jsem potkal Vadera

Schovávám se za překážkou a srdce mi hlasitě bije. Na moji pozici právě útočí smečka stormtrooperů a zdá se, jako by jejich příval nikdy neměl skončit. Rychle vykouknu, pokropím ze svého blasteru další dva a zase uhnu hlavou do bezpečí. Vtom se to ozve. Hluboké, zlověstné, mechanické nádechy a výdechy. Zvuk, který asociuje jen jednu postavu. Darth Vader, nejobávanější padouch v galaxii. Než se stačí rozkoukat, vystřelím z blasteru i na něj, vmžiku však mé střely odrazí a blíží se ke mně. Tlukot mého srdce zrychluje. Tohle je konec…

Můžete mít vůči virtuální realitě předsudky, ale faktem zůstává, že určitý typ zážitku dokáže zprostředkovat lépe než jakákoliv jiná forma zábavy. Žádné 4D kino neumí vyvolat pocity, jaké ve mně způsobila instalace zvaná The VOID, kterou experti označují jako nejimerzivnější virtuální realitu, kterou si lze v současnosti vyzkoušet. “Zažil jsem mnoho virtuálních realit, ale nic se ani neblížilo tomu, co dokáže VOID,” napsal třeba reportér New York Times. A má vlastní zkušenost jeho slova potvrdila. Co na tom, že rozum věděl, že se nachází v obchodním centru Oculus v New Yorku. Hlava se naplno přenesla do základny Impéria a děsuplnost Dartha Vadera působila při blízkém setkání tak opravdově.

Celý zážitek je vypiplaný do posledních detailů. Vše, co vidíte kolem sebe ve virtuální realitě, existuje i ve skutečnosti. Pokud máte před sebou židli, můžete se usadit. Pokud na zdi visí zbraň, můžete (a měli byste) si ji vzít a střílet z ní. Když vyjdete z lodi na lávovou planetu, pocítíte její horké klima i každý závan větru. Pocit imerze je tak opravdový, že máte strach udělat jeden špatný krok, abyste se nezřítili do všudypřítomné lávy. Produkční kvality navíc umocňuje špičkové ozvučení, a dokonce i účast skutečných herců, v případě Star Wars to byl Diego Luna známý z filmu Rogue One.

Na první pohled přitom působí VOID jako nenápadný stánek. Ale stačí vejít dovnitř, dostat na záda batoh s počítačem a headset − a rázem můžete cestovat klidně do předalekých galaxií.

Autoři z amerického Utahu dosud stvořili pět různých dobrodružství, která vás mohou přenést do světa Star Wars, Avengers či Ghostbusters, a nově se chystá i Jumanji. VOID si lze vyzkoušet dosud převážně v USA a Kanadě, brzy se však chystá i otevření poboček ve Vídni, Oberhausenu či Paříži. Jen se připravte, že nejde o úplně levnou záležitost, vstup stojí necelých 40 dolarů, přičemž jde o velmi krátkou zkušenost, zhruba na 15 minut. Užijete si ale každou vteřinu.