Můj život s uměním. Vyrazili jsme za modelkou Hanou Soukupovou do galerií na Mallorcu
Modelka Hana Soukupová a její manžel Drew Aaron milují umění, a tak doma na Mallorce vytvořili místo, kde svou vášní snadno nakazí ostatní. Navštívili jsme je v jejich galeriích a nechali si vyprávět o životě na ostrově i o umění. A s obrazy v pozadí jsme pak Hanu rovnou nafotili v nové kolekci módního domu Louis Vuitton.
V centru Palmy de Mallorca, jen pár ulic od ikonické katedrály Panny Marie, je místo, kterému se říká „Red District“. Malé náměstí, kde na lavičkách ve stínu stromů můžete pozorovat poklidný běh města třeba půlku dne, je obklopené uměním. Za skleněnou výlohou obdivujete obraz od Basquiata, abyste se pak přesunuli k další, které dominují metalické sochy od Jeffa Koonse nebo osobitý Banksy. Velká jména tu ale se stejným důrazem doplňují začínající autoři, které pravděpodobně neznáte, ale okamžitě si je zamilujete. Iván Montaña, Elena Gualová nebo čtyřletý Orlando a jeho o čtyři roky starší brácha Leonardo, kteří vás mrknutím oka vrátí do dětských let plných fantazie.
Stojíme před Gallery RED, první galerií, kterou Hana Soukupová s manželem Drewem Aaronem zakládali. Bylo to před čtyřmi lety. Poměrně brzy zjistili, že budou potřebovat další prostory, aby svým klientům mohli ukázat to nejlepší z moderního umění. „Chtěli jsme vybudovat unikátní galerijní prostor, kde bude nákup umění zážitkem, kde se zaměříme na klienta a na to, porozumět jeho sběratelskému záměru a touze. Nechtěli jsme být jen dalším místem, kde se prodávají obrazy,“ popisuje Hana, když se k nám připojí na prohlídku galerií. Se svými 180 centimetry je nepřehlédnutelná. Mezi obrazy se ale pohybuje s elegancí a jemností. Svět umění má ráda odmala. Chodila na výtvarku, po základce nastoupila na střední uměleckou školu. „Moje sestra Eva je mimochodem skvělá výtvarnice, celý život sleduji, jak se vyvíjí,“ říká hrdě.
Hana vyrostla v Karlových Varech, v paneláku hned vedle sklárny Moser. Kromě umění ji bavil sport, celé dětství a dospívání hrála závodně basketbal. Jak ale teď s odstupem času přiznává, starší spoluhráčky jí nedávaly nic zadarmo, naopak byly často hodně drsné. Když přišly první nabídky z modelingu, otevřel se jí svět. Opustila nejen tým, ale i školu a postupně dobývala přehlídková mola po celém světě. Usadila se v New Yorku, kde se během jedné vernisáže seznámila s Drewem Aaronem, byznysmenem z oblasti papírenského průmyslu, který miloval umění a už prý tehdy prohlásil, že „tuhle holku si jednou vezme“. Než mu ale dala své telefonní číslo, trvalo to prý ještě několik měsíců. „Drew se musel hodně snažit!“ směje se Hana.
Po letech, kdy s rodinou žili v hektickém New Yorku, se rozhodla, že potřebují zpomalit a soustředit se na rodinu. „Věděli jsme, že přišel čas změnit náš život, a navíc jsme vždycky snili o životě v horách na Mallorce. Poměrně rychle jsme se totiž shodli na tom, že chceme vychovávat děti mimo ruch velkoměsta. Můj manžel vyrůstal stejně jako já uprostřed přírody, konkrétně nedaleko Filadelfie,“ vysvětluje s tím, že tehdy neměli ani tušení, co je na středomořském ostrově čeká. „Říkala jsem si, že až se vrátím k práci, tak to odtud budu mít blízko do Paříže, Londýna, Milána nebo Madridu… Drew měl firmu Lionsgate Capital, působící ve finančním světě, takže přesun pro něj nebyl problém.“
Dům svých snů našli asi půl hodiny jízdy od Palmy u pohoří Serra de Tramuntana. Na farmě s typicky středomořským nádechem elegance a se špetkou rustiky vychovávají své tři děti Finna, Ellu a nejmladší Stellu. Hana pěstuje nejrůznější druhy ovoce, zeleniny a koření. „Každý rok vyrobíme zhruba 300 lahví domácího olivového oleje, které pak rozdáme mezi rodinu a přátele. Milujeme, že si tady můžeme sami vypěstovat to, co následně jíme. Zvlášť během covidu a všech těch karantén jsme se hodně naučili žít s přírodou,“ podotýká. „Strávili jsme s rodinou úžasné chvíle, my dva, naše tři děti a zvířata. Všichni společně.“ Během těch dní se také ponořila do keramiky, učila děti zacházet s hrnčířským kruhem.
Hana Soukupová
Drew kromě uměleckých děl začal v nové zemi sbírat i limitované kolekce slavných módních domů. „Když jsme se přistěhovali, s překvapením zjistil, že ač je tenhle ostrov sofistikovaný, chybí tady luxusní obchody, jako je Hermès, Chanel nebo Dior. Rozhodl se tak, že otevře prostor, kde budou tyto značky zastoupeny. Pojmenoval ho Rouge Mallorca,“ vypráví Hana. „Drew spolupracuje s několika špičkovými dodavateli a sbírá a nakupuje nejžádanější kabelky a doplňky, jaké si dokážete představit.“ Vedle klasiky Hermès Birkin a Kelly se objevují speciální sběratelské kolekce od značek Chanel, Louis Vuitton a Dior. Občas prý najde i něco u Yves Saint Laurent nebo Balenciagy. „Já jsem strávila v módním průmyslu dvacet let a nikdy jsem nechápala, proč na některé kousky musíte čekat na nějakém seznamu klidně i tři čtyři roky!“ zdůrazňuje Hana. Jejího manžela naopak to hledání výjimečnosti baví a moc dobře ví, že když značky představí spolupráci se slavnými umělci, jde o raritu, kterou touží získat. „Třeba Louis Vuitton s umělci spolupracuje hodně. Jeff Koons, Murakami, Kusama, takové kolekce pro nás představují dokonalé propojení světa umění a módy.“
Z původně jedné galerie teď manželé mají v centru města dvanáct míst, která jsou spojená s uměním a designem. Třeba Soho Gallery je zasvěcená street artu a pop artu, pak je tu rámařství a kousek dál zase výstavní prostor pro pořádání soukromých akcí a vernisáží. A nechybí ani kavárna se skvělou kávou, dezerty a pečivem, kam si nacházejí cestu i kolemjdoucí, kteří původně za uměním nemířili. Hanu Soukupovou jsme ještě krátce vyzpovídali:
Máte oblíbeného umělce?
Právě teď mě baví feministické umění, mé velice oblíbené dílo je I Shop Therefore I Am od Barbary Kruegerové.
Pamatujete si první umělecké dílo, které jste si koupila?
Začala jsem sbírat díla mladých umělců, ještě když jsem žila v Brooklynu. V roce 2005, chvíli před tím, než jsem potkala Drewa, měl v Brooklynském muzeu velkou výstavu Jean‑Michel Basquiat a okamžitě se stal mým nejoblíbenějším autorem. Drewův oblíbenec byl v té době Andy Warhol, ale stejně jako já i on zbožňoval Basquiata. A také Keitha Haringa, Roye Lichtensteina a pár dalších. Nicméně úplně první díla, která jsme si pořídili už společně, byla Warholova Soup Can a Lichtensteinův Still Life in a Jar.
Vybíráte obrazy s manželem společně?
Každé dílo, které si koupíme, se musí líbit nám oběma. Drew má neuvěřitelný cit při výběru, ale je trochu komerční. Já mám zase raději konceptuální umění. A ve chvíli, kdy se někde uprostřed protneme, je to vždycky ta nejlepší varianta. Ze začátku byli našimi favority třeba Christopher Wool, Richard Prince, George Condo nebo Wolfgang Tillmans. Teď jsme se zaměřili na mladé umělce napříč Evropou i Spojenými státy. Máme i některé africké a indické umělce a také tvůrce z Jihoafrické republiky. Cestovat za nimi a vidět naživo jejich obrazy, sochy nebo autorský textil, na kterých pracují, to je opravdu úžasné.
Věnujete se hodně i španělským umělcům. Jaké vlastně moderní španělské umění je?
Španělsko má úžasnou historii umění a spoustu mladých tvůrců. Občas jsem při setkáních s přáteli v New Yorku nebo Paříži měla pocit, že úplně zapomněli na Caldera, Picassa, Dalího nebo Chillidu… A my teď máme možnost potkávat ty, kteří možná jednou budou novým Picassem! Proto často jezdíme do Barcelony, Madridu nebo Valencie, abychom se viděli se španělskými umělci přímo u nich v ateliérech a objevovali jejich tvorbu.
Jací jsou vaši sběratelé? Mají rádi mladé umění, nebo raději vsadí na velká jména?
Musím říct, že naši sběratelé se zaměřují na mix mezi zavedenými jmény a novými skvělými umělci. Už hodněkrát jsme viděli, jak jsou překvapení, když k nám přicházejí. Předtím přes výlohu vidí Damiena Hirsta nebo Jeffa Koonse a nakonec odchází s obrazem od téměř neznámého mladého umělce. Někteří z nich berou umění jako investici, ale většina ho kupuje, protože s ním chce žít. A to jsou naši nejoblíbenější klienti!
Neustále rozšiřujete síť galerií, jezdí za vámi i klienti ze zahraničí…
Mallorca je extrémně mezinárodní ostrov. Žije tu kolem milionu lidí a během sezony to je až trojnásobek. Za tu dobu, co tu jsme, jsme se spřátelili s místními i těmi, kteří sem přišli ze Španělska, Německa, Británie nebo Švýcarska. Někteří tu žijí celoročně, jiní se částečně vracejí do svých domovských zemí. A je super sledovat, jak všichni tihle lidé, kteří přijíždějí z úžasných měst, jako je Vídeň, Kodaň nebo Stockholm, na naši Gallery RED reagují. Stali jsme se jejich domácí galerií nejen pro domy a byty, které mají na Mallorce, ale i pro další nemovitosti v zahraničí. Na to jsme hrdí, a proto se soustředíme na růst. Je samozřejmě těžké soutěžit se skvělými galeriemi v Londýně nebo Berlíně, ale je zároveň zábavné být součástí téhle hry. Zvlášť když jsme dlouhé roky i my sami byli klienty těchto institucí.
Máte svůj vysněný obraz, který byste si ráda pověsila doma, ale zatím se vám nepodařilo ho získat?
Existuje jeden od Richarda Prince, jmenuje se Very Private Nurse a pokaždé, když ho vidím, tak ve mně vyvolává silné emoce. Chtěla jsem ho koupit, ale bohužel naši nabídku někdo přehodil a my se tak dostali nad náš limit. K tomu obrazu mě prostě něco přitahuje a mrzí mě, že ho nemáme ve své sbírce. Ale v umění to tak chodí, nezáleží na tom, jaký budget máte, vždycky se najde něco, co je prostě moc drahé. S Drewem milujeme například Christophera Radku a víme, že nikdy nebudeme mít žádný jeho olej na plátně, protože jsou jednoduše úplně mimo naše možnosti. Koupili jsme si ale alespoň krásnou coffee table book s jeho díly, tak tou rádi třeba o víkendu listujeme.
Vedete k umění i své děti? Navštěvují s vámi galerie?
Naše děti jsou uměním obklopené odmalička. Vždy jsme s nimi o umění mluvili, takže znají autory většiny obrazů, které máme doma. Samozřejmě že s námi chodí hlavně do našich galerií, pozorují, co tam máme, ale mnohem raději tráví čas v naší galerijní kavárně, kam chodí pro tu nejlepší zmrzlinu!
Hanu Soukupovou jsme fotili v kompletních outfitech nové kolekce Louis Vuitton spring/summer 22, kterou navrhl Nicolas Ghesquière, kreativní ředitel dámské módy domu Louis Vuitton.
Make‑up a vlasy: Hristina Georgievska; Styling: Jano Kimak; Asistent fotografa: Šimon Gut
Děkujeme za poskytnutí zázemí v galeriích Gallery RED, Gallery RED Square a Soho Gallery.
Děkujeme za domluvení focení a rozhovoru Martině Lowe (MMH Polo s.r.o. – Mconsulting) a Lence Horové Jochové (MY Model Agency).
Za poskytnutí zázemí při focení a podporu děkujeme Drewovi Aaronovi.