Když se potká Batman a artušovští rytíři. Navštívili jsme extravagantní hodinářské značky
Připravte se na vyprávění, kde se potkávají tourbillony, Batman i artušovští rytíři. Tyhle dvě hodinářské značky mezi ostatními rozhodně nepřehlédnete. A když si u nich nakoupíte, dostanete vedle špičkového řemesla i pořádnou dávku extravagance k tomu.
Roger Dubuis: Hyperhodinky
V konzervativním, uhlazeném a elegantním světě vysoké hodinařiny působí Roger Dubuis jako návštěva z jiného vesmíru. Jako kdyby na sraz violoncellistů přijela metalová kapela, jako kdyby se na turnaji šachistů začalo jezdit na U-rampě. Roger Dubuis je hodinářský rokenrol. Nepřehlédnutelný, nepřeslechnutelný. Pokaždé jiný a vždycky zábavný.
Na dubnovém veletrhu Watches & Wonders v Ženevě měli na stánku přes 250 obrazovek, které zářily a burácely do dáli a lákaly na prezentaci značky, která vždy překvapí něčím nevídaným. Ani letos tomu nebylo jinak. Když jsem dorazil na stánek, čekal mě dost odlišný zážitek než u všech ostatních značek. Žádná sbírka nových modelů. Dokonce ani jedny hodinky k osahání, ale jen další obrazovka, kde se do detailů rozebírala jejich novinka.
Osmá edice kolekce Knights of the Round Table je unikátním kusem hodinařiny. Vzniklo v ní pouhých osm kusů a každý z nich je uměleckým dílem. Po obvodu má 12 ručně vyrobených miniatur rytířů kulatého stolu z růžového zlata signalizujících jednotlivé hodiny. Fialové bloky z muránského skla zdobí prostor kolem létajícího tourbillonu (mechanismus vyrovnávající vliv gravitace a zajišťující absolutní přesnost – pozn. red.), který se skví jako svatý grál uprostřed hodinek.
Důvod prezentace na obrazovkách má jednoduché rozuzlení: osm vyrobených kousků se navzdory ceně přes 14,6 milionu korun rychle rozebralo, a tak se v Ženevě mohly ukazovat už jen na záběrech. Na prezentaci, kde nebyly žádné hodinky ve fyzické podobě, ale stejně chtěl přijít každý. Značku Roger Dubuis totiž můžete milovat, nebo nenávidět, ale sotva vám může být ukradená.
Své kusy neoznačují jako vysokou hodinařinu, ale hyperhodinařinu. Nadsázka, přepálenost, extravagance, nic z toho není značce cizí. Její modely jsou přebujelé, ale pod exhibicí na povrchu skrývají sofistikované řemeslo uvnitř. Však také vybrané modely mají ženevskou pečeť, což je uznání mimořádné hodinářské kvality a výkonu, které má z 20 milionů švýcarských hodinek asi jen 0,1 procenta.
Roger Dubuis
Novinka s rytíři kulatého stolu není výjimkou. „Říkáme, že 12 rytířů spojilo své síly s tourbillonem, aby bojovalo s gravitací. Je to model, který naplno ukazuje naše schopnosti a je určený velice exkluzivní skupině osmi klientů,“ popisuje mi šéf značky Nicola Andreatta.
Roger Dubuis není jen jméno značky, ale i jejího spoluzakladatele. Švýcarského hodináře, který dlouho pracoval pro Longines nebo Patek Philippe, až ho jednoho dne zlákalo založit si vlastní projekt. Ten vznikl v Ženevě v roce 1995 a od samého začátku měl v DNA, že bude nezaměnitelný. „Rádi budíme emoce. A nevadí nám, že naše značka polarizuje. Určitě nejsme pro každého, a i když respektujeme naše přátele a konkurenty, hrdě reprezentujeme unikátní oblast ve světě hodinářství. Exkluzivní a spektakulární,“ říká Andreatta.
Roger Dubuis je nejznámější pro svou kolekci Excalibur, která vznikla v roce 2005 a i letos do ní přibyly nové kousky. Proslul také kolaboracemi s úspěšnými současnými umělci, jako je tatér Dr. Woo, streetartová hvězda Gully nebo sochař a malíř Liu Wei. „Hledáme inovátory, průkopníky, kteří povyšují jejich vlastní umění díky kreativitě a invenci. Jak sami víte, tohle skvěle ladí s naším duchem,“ vysvětluje Andreatta. On sám začínal ve finančním sektoru, pak zkoušel rozjet vlastní luxusní značku, pracoval u Tiffanyho a od roku 2018 je šéfem Roger Dubuis. Se společností má ale dlouhou historii, neboť už první pouzdra pro ni konstruoval jeho otec.
Kromě progresivních umělců Roger Dubuis také dlouhodobě spolupracuje se značkami z automobilového průmyslu, Lamborghini a Pirelli. „Všechno jsou to odlišní partneři, ale sdílíme podobnou vizi,“ prohlašuje Andreatta. „Chceme přinášet nové perspektivy a inovace do našeho světa.“
Hodinky Roger Dubuis si skutečně nespletete. Jsou výrazné, září barvami a hrdě ukazují složitost svých strojků, které si společnost vyrábí in house. „Nenápadná“ nebývá ani cena, která obvykle nesahá pod milion korun. Ale když chcete hrát rokenrol, musíte počítat s tím, že to nebude zadarmo.
Kross Studio: Povstal z popela
Pondělky v zaměstnání nejsou pro většinu pracujících zrovna nejoblíbenější, ale ten jeden den z února 2020 Marco Tedeschi z hlavy už nikdy nevyžene. Šéfa nezávislé hodinářské značky RJ si tehdy navečer povolalo představenstvo společnosti a náhle mu oznámilo, že končí. A do konce týdne ať zařídí výpovědi všech 33 zaměstnanců.
Drsná zpráva zkraje roku, který se přitom k tomu nejhoršímu – propuknutí koronavirové pandemie – teprve blížil. A nepříjemná událost pro muže, jenž poslední dva roky života zasvětil budování značky, kterou se její akcionář zničehonic rozhodl rozpustit.
Přetočme čas o dva roky a pár měsíců dopředu. Marco Tedeschi sedí v salonku v jednom z ženevských hotelů, směje se a představuje svoji značku Kross, která táhne všechny hodinářské zvědavce. A to ani nemá prezentaci přímo v programu veletrhu Watches & Wonders na výstavišti Palexpo.
S nakrátko ostříhaným chlapíkem si tady třesu rukou i já. Minout tenhle salonek jsem rozhodně nechtěl. Kross totiž není jen tak ledajaká značka. Ano, i tady jde o hodinky, ale jedny se ukrývají ve schránce na kyber crystal, což je rekvizita z Hvězdných válek, jiné zase uprostřed světlometu, kterým se na scénu povolává komiksový Batman.
Filmových artefaktů je tu mnohem víc. Replika stíhačky z Hvězdných válek, která slouží jako stojan na hodinky, nebo stolní hodiny ukryté do Batmobilu, supervozu akčního hrdiny. Na plátně za hodinkami dokonce promítají úryvky z Hvězdných válek. Celé to vypadá jako zhmotněný sen sci-fi nerdů, jenže tohle není zábava podivínů v kostýmech, tady se vystavuje špičková hodinařina a umění za miliony s jedinečným smyslem pro detail.
Kross Studio
Tak předně: veškeré hodinky jsou sběratelskými kousky ve velmi omezeném množství a za vysokou cenu. Ty batmanovské, které vznikly k příležitosti uvedení nedávného filmu s Robertem Pattinsonem v hlavní roli, mají tourbillon skrytý v pouzdru s netopýřími motivy, pětidenní rezervu chodu, titanové pouzdro a netradiční způsob ukazování hodin, kdy ciferník s číslicemi minut rotuje kolem tourbillonu uprostřed. A k tomu se prodávají s již zmíněným světlometem, který může sloužit jako domácí dekorace i nenápadný úkryt hodinek. To vše za 100 tisíc dolarů, tedy přes 2,2 milionu korun, a v edici 10 kusů.
Podobné je to i s hodinkami Star Wars, rovněž s tourbillonem, které zase evokují estetiku filmové Hvězdy smrti. Ručičky mají ve tvaru imperiálních křižníků a ukrývají se v již zmíněné schránce na kyber crystal, což je replika skutečné rekvizity z filmu Rogue One: A Star Wars Story, kterou pro Kross vytvořil švýcarský truhlář ze 700 dílků. Jejich cena je 150 tisíc dolarů (3,4 milionu korun) a k dispozici je rovněž jen 10 kusů.
„Miluju Star Wars i Batmana, stejně jako celou řadu dalších bohatých vesmírů,“ přikyvuje Tedeschi. Koneckonců, popkulturním kolaboracím se věnoval už v RJ. Značka byla známá třeba stylovými hodinkami s motivy Jokera, o nichž jsme v PročNe také psali, nebo modelem zvaným Titanic obsahující částečky z proslulé „nepotopitelné“ lodi.
Tedeschi začínal ve světě hodinařiny v Hublotu, kde se učil řemeslo od tehdejšího šéfa značky Jeana-Clauda Bivera. Ve 32 letech ale zatoužil po větší míře svobody a kreativity a zamířil do RJ, kde se stal tehdy nejmladším šéfem luxusní hodinářské společnosti. A když tohle dobrodružství náhle skončilo, založil si projekt vlastní. Kross Studio funguje po nepříjemné zkušenosti bez podpory akcionářů zvenku, financují ho sami členové týmu. Devět z deseti zaměstnanců jsou bývalí členové RJ, včetně špičkového hodináře Sergia Silvy.
Nová značka, která sídlí ve městě Gland nedaleko Ženevy, neskryje, že duchovně navazuje na tu zaniklou. Tedeschi k tomu využívá nabytých kontaktů z filmového průmyslu, díky nimž navázal kolaboraci se studii Lucasfilm a Warner Bros. A mohl tak dát vzniknout atraktivním spolupracím. „Jsme malá švýcarská firma a máme šanci pracovat se dvěma americkými giganty. Když jsem se poprvé potkal s jejich zástupci, nabídl jsem jim, že pro ně vytvořím produkty, které ještě nikdo neudělal,“ vypráví. „Věřili nám a teď jsme všichni moc spokojení s výsledkem.“
Kross nedávno uvedl nové hodinky Star Wars inspirované lovcem odměn Bobou Fettem, za sebou má i spolupráci s další známou značkou Space Jam, nechce ale jen vytvářet „hodinky podle filmů“. V plánu mají spojovat se i s umělci a designéry a také vytvářet umění vlastní. „Pracujeme na několika projektech. Dost se od sebe liší, může to být venkovní socha, světlo nebo stůl na stolní fotbal. Spojovat je bude jen velmi vysoká úroveň švýcarského řemesla,“ vysvětluje Tedeschi.
Každý kousek od Kross Studia je zkrátka vzácnost. Však také produkují jen asi 50 sběratelských hodinek ročně. „Celkem máme čtyři kolekce, dvě jsou vyprodané úplně a dvě další téměř také,“ chlubí se Tedeschi. Zdá se tak, že jeho povstání z popela proběhlo nadmíru úspěšně.