Nejluxusnější na druhou. Projeli jsme se Rolls-Royce Phantomem II, majestátním a nadčasovým

Autor: Jaroslav Mašek
Datum: 8. 9. 2022
Foto: archiv Rolls-Royce Motor Cars

Rolls‑Royce Phantom II je nejluxusnější auto na světě. Můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat. Jenže pak je tady ještě verze The Iconoclast.

Henry Rolls prý říkával: „Small things make perfection, but perfection is no small thing.“ Napasovat jeho pořekadlo na nový Rolls‑Royce Phantom je a přitom není vůbec těžké. Jak už to v životě bývá. Zaprvé – ne, Phantom není malá věc. Ani zdálky se neblíží ničemu malému, co lze na silnicích potkat. Je obří, majestátní a nadčasový. A to i ve své kratší verzi, která má na délku 5,7 metru. Pořídit si pochopitelně můžete i tu prodlouženou, šestimetrovou variantu, kde už je vzadu místa skoro jako v Superbu. Zadruhé – oproti předchozí verzi se na něm změnily opravdu jen „small things“. Just little details. Proč? Aby se ani náznakem neohrozila jeho perfektnost. Tohle je svět Rolls‑Roycu, svět mírného pokroku v mezích zákona.

Zákon RR je jasný. Žádné prudké pohyby. Na silnici ani v byznysu. Neměň, co se prodává. Navíc velmi dobře a s vysokou marží. Loni automobilka prodala 5586 vozů, což je rekord v celé její 117leté historii. I letos jsou dealeři vyprodaní. Osmá generace modelu Phantom, která je na trhu již pět let, proto prošla tak lehkými úpravami, že by se je běžný výrobce možná ani neodvážil nazvat faceliftem. Přesto je to prý přesně to, co si zákazníci přáli. „Zachovali jsme a pečlivě ochránili všechno, co naši klienti na autě milují. Jemná, ale smysluplná vylepšení jen odráží jejich vyvíjející se vkus a požadavky,“ nechal se slyšet při uvádění Series II, jak oficiálně Rolls‑Royce novému Phantomu říká, šéf firmy Torsten Müller‑Ötvös.

Takže co si zákazníci s bohatstvím vytříbeným vkusem přáli? Tlustší věnec volantu, podsvícenou masku chladiče, laserem gravírovaná přední světla s efektem hvězd a leštěná nerezová kola ve stylu vozů z 20. let minulého století. Tedy z doby, kdy v roce 1925 vyjel první Phantom. A vlastně ještě mírnou designovou úpravu na přední masce, která lépe propojila mohutný chladič a denní svícení. Je to málo? Je to moc? Je to úplně jedno.

Phantom zůstal tím nejexkluzivnějším žroutem peněz na čtyřech kolech, takže je svět v pořádku. Můžeme se tedy v klidu podívat, jak všechny ty novinky fungují. Tlustší volant? Rozhodně. Drží se lépe, byť hubenější předchůdce zase působil více retro. S velkým kormidlem lze pořád točit jedním prstem na místě a dvoumetrovou kapotu zakončenou soškou Emily zase můžete přesně a lehce posílat správným směrem, jakmile se koráb rozjede. Je to návykové a po pár kilometrech počátečního ostychu překvapivě snadné. Pocit velikosti mizí, a když náhodou špatně odbočíte do slepé uličky, jak se autorovi textu stalo, a po stranách vozu vám zůstanou jen desítky centimetrů, hodí se při couvání kamery vykreslující auto a okolí z ptačího pohledu do všech detailů.

Rolls‑Royce Phantom II

Svítící maska chladiče a světelné efekty v rámečku světel? Přesně tohle potřebujete. Dohromady totiž designově hrají s vnitřním stropem auta, který je protkaný stovkami LED svítilen a představuje hvězdnou oblohu. Čas od času navíc s letící svítící kometou. Pro fajnšmekry je pochopitelně možné vytvořit na strop například postavení hvězd, tak jak byly v hodinu, kdy se majitel vozu narodil. Pak můžete vzadu sedět a říkat si, že máte nad hlavou opravdu šťastnou hvězdu. Automobilka tomu všemu říká BeSpoke a její oddělení individuálních úprav umí na míru připravit prakticky cokoli (co je bezpečné na silnici a co dál skvěle zvyšuje cenu).

Můj vítěz? Možná to ve všem tom luxusu překvapí, ale jsou to kola. Dvaadvacetipalcová, nerezová, leštěná a plná. Nikde v nich nevidíte díry, šrouby, jen ušlechtilou plochu. Uprostřed se znakem RR, který se ovšem ani při jízdě neotáčí a důstojně drží svislou polohu. Jinde v automobilovém světě je teď nenajdete a vypadají opravdu jako ze zmiňovaných dvacátých let.

Podtrhují tak i testovanou designovou kombinaci, kterou výrobce nazval The Iconoclast. Má odkazovat k bohémům, divočejšímu stylu a trochu k dravosti – i takoví zákazníci Phantomu za posledních téměř sto let byli a jsou, Johna Lennona nevyjímaje. Jiné modelové řady Rolls‑Roycu, hlavně menší Ghost a SUV Cullinan, mají pro takovou verzi označení Black Badge, což je něco jako sportovní úprava M u domácího BMW, které britskou ikonu již téměř čtvrtstoletí vlastní. A jak sportovní může Phantom být? The Iconoclast má sice dvě a půl tuny, ale díky dvanáctiválci zrychluje na stovku za 5,3 vteřiny. Výkon je klasicky dostatečný a znát ho nepotřebujete, stejně jako emise. Důležité je, že na cestě je první elektrický Rolls‑Royce. K mání už příští rok.