Z Karlína do Holešovic za pár minut. Pražské čtvrti spojila dlouho vyhlížená lávka HolKa
Už dva týdny si můžete zkrátit cestu mezi Karlínem a Holešovicemi po 300 metrů dlouhé lávce, která obě části propojuje přes ostrov Štvanice. Pěšky nebo na kole. HolKu, jak se nové lávce přezdívá, slavnostně otevřeli 28. července představitelé magistrátu, Prahy 7 a 8 a spoluautoři Petr Tej a Marek Blank. Stavba začala v lednu loňského roku a vyšla na téměř 352 milionů korun.
Dostat se dříve z Karlína do Holešovic nebyl pro pěší a cyklisty zrovna snadný úkol. Dosud tato místa spojovaly dva mosty – železniční Negrelliho viadukt a frekventovaný Hlávkův most, po kterém jste se sice mohli projít nebo projet na kole, ale kvůli velké dopravní vytíženosti a hluku to nebyl příliš příjemný zážitek. Zdlouhavá byla i cesta oklikou přes Rohanský ostrov a Libeňský most. Nový most spojující oba břehy Vltavy však tohle napravil. HolKa je ale jenom začátek, v budoucnu je v plánu ještě rozsáhlá revitalizace. Rekonstruovat bude město rovněž ostrov, na kterém vznikne městský park a budou zpřístupněny břehy.
Snadná cesta nebyla ani na Štvanici. Alespoň v létě pomáhal přívoz HolKa, právě po něm dostala lávka svoji přezdívku. Oficiální název si vysloužila podle své odbočky na ostrov, takže je to Štvanická lávka. Někteří jí ale stále říkají HolKa, snad i proto, že po jejím otevření zdejší přívoz bohužel končí.
Na holešovickém břehu Vltavy začíná lávka na Bubenském nábřeží přímo před branou do Holešovické tržnice. V Karlíně na Rohanském nábřeží pak navazuje na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře. Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí, 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi a dalších zhruba 70 metrů vede nad ostrovem. Skládá se z více než padesátky segmentů, které byly vyrobeny v betonárce, přivezeny na místo a poskládány dohromady.
Lávka je postavena z ultra vysokopevnostního betonu, což je podle architekta Petra Teje speciální kompozitní materiál, který má vynikající mechanické vlastnosti – je trvanlivý, mrazuvzdorný, má dobrou pevnost v tahu a pevnost v tlaku. Má kvalitní povrch, takže do něj nezateče voda, a na pohled připomíná bílý mramor. Lávku navrhoval společně s Markem Blankem a Janem Mourkem.
Součástí lávky jsou také umělecká díla včetně sochy Řeka od sochaře Jana Hendrycha. Socha měří 185 centimetrů a stojí na vysokém kulatém soklu u paty rampy na Štvanici. Dílo vzniklo, stejně jako lávka, z takzvaného vysokopevnostního betonu. „Je to první socha na světě takto udělaná, je to velice pevný materiál, takže tu bude strašit dlouho. Požadavek byl, aby byla abstraktní,“ říká Jan Hendrych. Bronzové zábradlí zdobí na Štvanici sochy zajíců, v Holešovicích býků a v Karlíně koní. Jejich autorem je sochař Aleš Hvízdal.
Štvanická lávka je dvacátým pražským přemostěním přes Vltavu v celé její šíři. Naposledy hlavní město otevřelo v říjnu 2020 Trojskou lávku spojující Císařský ostrov a Troju. Konstrukce nahradila tu původní, která se zřítila na konci roku 2017. V současné době město rovněž buduje Dvorecký most, který spojí od Lihovaru Smíchov a Podolí a bude sloužit pro pěší, cyklisty, MHD a projet po něm budou moci také záchranáři.