7 tipů od profíků pro výrazně lepší prezentace

Autor: Lucie Nováková
Datum: 19. 2. 2024
Foto: odprezentuj

V lednovém článku jsme nastínili nejčastější chyby, které při tvorbě prezentací děláme. V dnešním článku vám spolu s odborníky z prezentační agentury odprezentuj prozradíme 7 tipů, díky kterým vaše prezentace řádně prokouknou.  

1. Neřešte počet slajdů, ale počet myšlenek

Školáckou chybou při tvorbě prezentace bývá, že se snažíte (nebo se potřebujete) vejít do konkrétního počtu slajdů. Máte obavy, že více jak 8, 10, 15 slajdů vaše publikum neunese. Vůbec se neohlížejte na počet slajdů. Klíčový je pro vás počet myšlenek. A tady platí jednoduché pravidlo – co slajd, to jedna myšlenka. A ta může být zastoupena klidně jen obrázkem, jedním slovem, číslem, citátem. Vůbec se nebojte svou prezentaci zpracovat do několika desítek slajdů. Slajdy jsou i v dnešní době zadarmo.

2. Vykašlejte se na slajd s agendou

Jste zvyklí každou prezentaci zahajovat agendou? Klasická chyba kvůli které ztratíte zájem posluchačů. Udělejte to chytře a přistupte k prezentaci jako k detektivce. V dnešní době je čím dál těžší udržet pozornost, proto nepromrhejte svou šanci získat si publikum. Zaujměte okamžitě – zeptejte se na jejich názor, řekněte i kontroverzní tvrzení, naservírujte jim indicie, které je donutí přemýšlet o vašem tématu. Cokoliv je lepší než nuda a šeď. 

3. Na číslech šetřete 

Chcete svou prezentaci vystavět na argumentech, datech a číslech, aby bylo všem jasné, že víte, o čem mluvíte? Omyl! Lidé se rozhodují na základě emocí. Vaše sdělení musí mít příběh – onen zmiňovaný storytelling z minulého článku. Není podstatné, zda zvolíte osobní příběh, příběh, který napsala historie nebo si ho vymyslíte. Důležité je, aby podporoval vaše klíčové sdělení. Nenabádáme vás, abyste prezentaci očistili o veškerá data. Jen je potřeba vybrat taková čísla, která opět potvrdí vaše sdělení. Pokud nechcete publikum ochudit o svou mistrovskou tabulku, pošlete ji po prezentaci emailem.

4. Videa i animace ano, ale…

Už jsme naťukli téma pozornosti. Je skvělé, že přemýšlíte, jak svou prezentaci doplnit o aktivační prvky, jako jsou právě videa, animace a v jistých případech i gify. Tady ještě více platí – všeho s mírou. Podívejme se nejprve na videa – vhodně zvolené video může skvěle doprovodit váš příběh. Záměrně používáme sloveso „doprovodit“. Video nenahrazuje přednášejícího. Známý kurátor konferencí TED Chris Anderson doporučuje, aby videa vkládaná do prezentace měla maximálně 30 vteřin. A co animace, potažmo přechody? Mohou být perfektním nástrojem pro lepší strukturování a zpřístupnění obsahu publiku. Budeme se opakovat, ale animace a přechody mají podpořit vaše sdělení, nemají být používané samoúčelně. Animací můžete postupně odhalovat prvky na slajdu. Správným přechodem zase zvládnete propojit slajdy tak, aby vytvářely jednotný celek. 

5. Neopomeňte důkladnou kontrolu

Tato rada není vůbec zábavná, ale tak moc potřebná. V prezentaci, na kterou během jedné chvíle nahlíží několik desítek párů očí, vyniknou všechny chyby a nedokonalosti. O to víc, pokud jste při tvorbě prezentací se slovy správně šetřili. Buďte poctiví a svou prezentaci si několikrát pročtěte. Ideálně si mezi jednotlivými kontrolami dopřejte pauzu. A ještě lepší bude, pokud prezentaci dáte přečíst někomu dalšímu. Odhalíte tak snáze překlepy, gramatické chyby i dvojsmyslná vyjádření. 

6. Poděkujte za pozornost. Ústně!

Že každá prezentace končí slajdem „Děkuji za pozornost“? Ale jděte! Toto je přežitek. Poslední slajd využijte pro shrnutí klíčových bodů své prezentace. Závěrečný slajd je ideálním místem i pro call-to-action. Tedy sdělení, co chcete, aby vaše publikum po prezentaci udělalo. Mají hlasovat v anketě? Mají si s vámi domluvit schůzku. Napište jim, co chcete, aby udělali. A poděkujte jim za pozornost. Ústně. 

7. S improvizací opatrně

Jistě chcete, aby vaše prezentace působila autenticky, uvolněně a rozhodně ne strojeně. V tom případě vás možná zklameme, protože bude potřeba, abyste si prezentaci nacvičili. Nebudeme vás nutit k memorování jednotlivých slov. Je ale potřeba, abyste přesně věděli, co a kde se v prezentaci nachází. Jak jsou slajdy mezi sebou propojené, jaké používáte animace. Jen tak si budete při samotné prezentaci jistí a přirození. Představte si prezentaci jako město. Pokud chcete ostatním ukazovat krásy daného města, musíte se v něm orientovat. Vsadíte-li na čistokrevnou improvizaci, ztratíte se v prezentaci stejně tak rychle jako v cizím městě.