Cesta z města. Otestovali jsme nejnovější elektrický sedan od Mercedesu na trase do Zlína

Autor: Michael Mareš
Datum: 7. 10. 2022
Foto: Michael Tomeš

Praha-Zlín v elektromobilu na jeden zátah už není problém. Mercedes‑AMG EQE umí i dlouhé cesty, a navíc ve stylu, v němž snoubí přehršel designu a technických vychytávek.

Doba se mění a elektromobily už nejsou to, co bývávaly. Strohé a nepohodlné stroje s dojezdem okolo komína patří minulosti, nastupují noví „sekáči“, kteří dojedou na jedno nabití přes celou republiku a nabízí to nejvyšší pohodlí a špičkové technologie – když si za to zaplatíte, samozřejmě.

Mezi premianta nové generace patří i tenhle nejnovější elektrický sedan od Mercedesu. EQE ve vytuněné verzi AMG 43 4Matic. My jsme ho vzali do Zlína, protože se na trase ke slovenským hranicím dá nejen krásně otestovat dojezd, ale zároveň má tohle obuvnické město v sobě ducha podnikavosti, inovací a funkčního designu, což jsou atributy, na kterých si zakládá i Mercedes.

Za cenu okolo tří milionů korun – záleží na množství vašich příplatkových přání – dostanete auto, v němž se rozdává luxus, pohodlí, sportovní výkon a moderní technologie měrou vrchovatou. Tohle auto navazuje na svého většího stájového předchůdce, liftback EQS, a patří do stejného ranku jako BMW i4, Tesla Model S nebo očekávaný Audi A6 e‑tron. To znamená, že na rodinnou dovolenou do Chorvatska to velikostně není, ale na víkend daleko od Prahy úplně v pohodě.

Mercedes-AMG EQE

Mercedes EQE je vlastně hi‑tech přístroj na čtyřech kolech. Vždyť technologická výbava obsahuje takové prvky jako systém rozpoznávání řidiče podle biometrických údajů nebo navigaci s rozšířenou realitou. Je tu digitální ukazatel omezení rychlosti, které se teprve blíží. Řidiče a spolujezdce po bocích a palubní desce obepíná světelná lišta, která varovně zabliká jako upozornění na nebezpečí v mrtvém úhlu nebo při nechtěném vyjetí z pruhu. A těm, kdo nedávno viděli druhý díl filmu Top Gun, se stejně jako mně bude určitě líbit i noční „zaměřovač“ ve výhledu řidiče, který aktivně sleduje vůz před vámi. Podobně jako když chce stíhačka sestřelit protivníka. V tomto případě jde ale o zcela mírumilovný účel: zaměřovací čtverec vymezuje prostor, kam dálková světla nesvítí a neoslňují tak řidiče před vámi.

Mercedes si libuje v elegantním, nepřepísknutém designu, který v EQE zdůraznil dekory z dřeva lípy s antracitovými liniemi, červenými bezpečnostními pásy a černým čalouněním stropu. Jak jsme si u Mercedesů zvykli, krajní větráčky vypadají jako malá turbína, což přidává stylový dynamický prvek do jinak čistých, až strohých linií.

Kdo chce, může se nechat rozmazlit příplatkovou výbavou: třeba panoramatickým střešním oknem, černou obsidián metalízou, sportovním volantem nebo airbagem chránícím kolena. Kritici by vůči všem těm vymoženostem možná postavili příliš malý displej na přístrojové desce i infotainmentovém systému, ovšem zajímavější je to, co ukazuje vlevo dole (sic!). A to je dojezd.

Podle oficiálních údajů námi testovaná verze nabízí lehce přes 530 kilometrů (základní verze EQE dokonce ještě o sto kilometrů navíc). Na displeji je dojezd zobrazený dokonce ve dvou variantách: konzervativní i maximální dojezd. Jak to tak bývá, pravda je někde uprostřed, ovšem pravda také je, že vymáčknout dojezd až do nuly jsme radši nezkoušeli. Už to taky v Česku většinou není třeba, jsou tu v provozu stovky rychlonabíječek s výkonem nad 50 kWh a další neustále přibývají. Jednu byste našli i v takových místech jako Valašské Klobouky nebo Ždírec nad Doubravou, na což by vás EQE při cestě okolo sám upozornil, protože vzorně nabízí nabíjecí zastávky na delší plánované trase.

Při jízdě Praha–Zlín jsme všechny přejeli, protože na 300 kilometrů dlouhé trase při normální svižné jízdě po dálnici nebylo dobíjení potřeba. Do cíle jsme dojeli s bezpečnou dvacetiprocentní rezervou v kapacitě baterie. Na zpáteční cestě ze Zlína jsme ale zastavili. Na dálnici D1 u Jihlavy – u Pávova, ovšem spíš ze zvědavosti než z nutnosti. Za 20 minut, než si odskočíte a vypijete kafe, nacpe rychlonabíječka do vašeho vozu 50 procent kapacity baterie. Sice to ještě pořád není rychlost jako u benzinky, ale zase si váš vůz na fosilní paliva nedočerpáte přes noc v hotelu…

Na závěr je třeba říct, že EQE trošku mate tělem. Na předních i zadních sedadlech je dost místa, i zvenku vůz působí prostorně, ale fakt, že jde pořád o kompaktní sedan, vám připomene pohled do kufru. Ten má pouze 410 litrů. Tohle číslo vám asi tolik neřekne, takže převedeno do reálného života to je místo sotva na tři malé kufry, které si berete s sebou na palubu letadla. Pokud vám to přijde málo, nevěste hlavu. Už v říjnu totiž Mercedes přidá k EQE, podobně jako předtím u předchůdce EQS, jeho většího bratříčka SUV.

Mercedes-AMG EQE

Rozměry: 4964 × 1906 × 1492 mm
Váha: 2450 kg
Výkon: 350 kW (476 k)
Rychlonabíjení: 170 kW
Komb. spotřeba: 19,7 kW / 100 km
Zrychlení 0–100: 4,2 s
Dojezd: 532 km