Už ne jen žádané snubní prsteny. Lenka Kerlická se pustila do lamp, parfémů a nově hodinek

Autor: Ondřej Novotný
Datum: 15. 11. 2022
Foto: archiv značky

Od časů, kdy Lenka Kerlická vystudovala pedagogickou fakultu, se její život už mnohokrát otočil. Pryč jsou roky, kdy každé ráno vstávala a vydávala se za katedru na prvním stupni. Dnes je místo toho ženou, na niž se obracejí zákazníci, když hledají snubní a zásnubní prsteny. A její život i kariéra se točí dál.

Pedagožkou dávno není a není už ani začínající šperkařkou, která skromně doufala, že si někdo její tvorby všimne. Nablýskaný a prostorný butik její značky 27jewelry na pražském Újezdě sotva můžete přehlédnout. Dost možná v něm Kerlickou ani nepotkáte. Značka už dávno totiž není jen o ní, v týmu má teď celkem 32 lidí. A nevyrábí jen šperky, ale i vůně, aromalampu a nově i hodinky.

Ty představila Kerlická na letošním Designbloku po zhruba roční intenzivní práci. Patří do kolekce Wrap a jsou z mačkaného, ručně formovaného broušeného zlata. Jejich cena bude začínat na půl milionu korun a finální vzhled vám Kerlická upraví na přání.

„Hodně mužů, kteří ke mně chodí, chce koupit ženě šperk. Říkají, že by chtěli třeba zlaté hodinky, ale že jich na trhu moc není. Zlato má okolo ciferníku třeba Cartier, ale leckdy je k tomu kožený pásek. Cítila jsem, že by byl o takový produkt zájem, zároveň je to zlatničina a byla to nová výzva,“ popisuje Kerlická.

Šperky zn. 27

S vývojem hodinek jí pomáhal zlatník, který se přeučil na hodináře a doporučil jí strojek ze Švýcarska. „Tuhle část výroby obcházím, nevěděla bych, jak na různé technické záležitosti. Věnuji se designu pouzdra,“ vysvětluje. V hlavě má už i další hodinky, které zařadí do své šperkařské kolekce Drops of Sparkle, a půjde o jemnější model osázený brilianty. Jejich dokončení je ale zatím v nedohlednu.

Klienti šetří

Kerlická odmala ráda tvořila. Bavily ji výtvarné techniky, měla ráda sklo, sbírala barevné střepy a skládala je k sobě. Zvažovala, že se půjde sklářství učit do Nového Boru, nakonec ale z pohodlnosti zůstala v Praze a vydala se pedagogickou cestou. Učila na prvním stupni, avšak sen o kreativním životě ji neopouštěl. Jednoho večera objevila na internetu sadu s kahanem, díky níž si mohla sama zkusit doma tavit sklo. Půjčila si peníze od maminky, koupila ji a začala experimentovat.

Při zaměstnání se pak rozhodla vystudovat obor zlatnictví‑klenotnictví a cesta ke kariérnímu přerodu byla otevřená. Když navíc zjistila, že ve svém rodě má šperkařskou tradici sahající až do roku 1790, bylo jasno.

Značku 27jewelry odstartovala před deseti lety a minimalistické šperky organických tvarů se lidem rychle zalíbily. První skromný ateliér na pražském Smíchově ­postupně přestal stačit a před třemi lety ho nahradil velkorysý prostor na Újezdě. Tým se zvětšoval, rozrostla se výroba a Kerlická teď musí bojovat, aby mezi veškerou organizační prací našla čas na vlastní tvorbu; tím spíš, že se věnuje i svému čtyřletému synovi.

Stále ji ale neopouští touha zkoušet nové věci, kromě hodinek loni spustila i vedlejší projekt 27ascent, v jehož rámci nabízí designové aromalampy a přírodní olejové parfémy. „Jelikož jsou přírodní, tak nejsou tolik silné jako klasické syntetické vůně. Jsou o jiném prožitku, lidé to musí teprve objevit. Dělali jsme náklad tisíc kusů od každé z vůní a prodeje jsou asi v polovině,“ líčí Kerlická.

Podobné experimenty jí pomáhají vybočit ze stereotypu a ukojit podnikavého ducha, ale zároveň kradou čas na práci, které má nejvíce, a tedy šperkařinu. Značka 27jewelry je totiž žádanou komoditou, ročně vyrobí šperky v hodnotě 24 milionů korun. V nabídce má náušnice, náramky, náhrdelníky, prsteny i brože. „Největší zájem je stále o snubní a zásnubní prsteny, i když se snažím ukazovat, že neděláme jen tyto věci. Značka je ale v tomto směru hodně vnímána. Pak se u nás hodně kupují šperky k výročí, narozeninám, narození dětí a podobně,“ vyjmenovává Kerlická.

I ona ale pocítila dopady nynější nejisté doby. Už covidová pandemie přinesla problémy se sháněním drahých kamenů a nevyzpytatelnou cenu zlata, letošní válka, energetická krize a inflace se zase podepsaly na vůli zákazníků utrácet peníze. „Všichni jsou rozvážnější a zakázky klesají. Snad je to jen klid před vánoční bouří,“ krčí rameny.

Ošidnost úspěchu

V současnosti její klientelu tvoří zhruba z 80 procent Češi a zbytek jsou cizinci. Poměr se ale možná brzy změní, neboť v příštím roce chce otevřít butik také v Bratislavě. Plánů má pořád spoustu a ze všech idejí vybírá tu, která se jí dosud nedaří uchopit: pánský šperk. „Chtěla bych to prolomit a udělat pánské knoflíčky,“ líčí. „Taky mám v plánu začít používat větší kameny u dámských šperků. Mám sice klientelu postavenu na tom, že se jim líbí drobné věci, takže to opomíjet nechci, ale cítím, že i můj styl se mění a šperky zvětšují.“

Sama přiznává, že si před deseti lety vůbec neuměla představit, kam značka 27jewelry vyroste. A sympaticky upřímně dodává, že to není pokaždé jen ku prospěchu věci. Když spolu mluvíme, je z ní cítit jistá únava nad organizačními záležitostmi a nutností starat se o rozsáhlý tým. „Jsem strašně vděčná, že se značka zvětšuje, posouvá a můžu zkoušet jiné věci než na začátku. Ale někdy mám pocit, že to nedávám, že bych potřebovala mít víc času na to si hrát. Teď se mi třeba rýsují spolupráce s různými umělci, což jsem v průběhu let odmítala, protože na to nebyl čas. Teď taky není, ale chci si to dovolit,“ hlásí. Tahle značka zkrátka nestojí na jednom místě – a hodinky jsou toho nejnovějším důkazem.